نقشآفرینی حرفهای: راهنمای جامع نت اپراتوری آسفالت تراش
نت اپراتوری آسفالت تراش (ویرتگن) به مجموعه دانش، مهارتها و تکنیکهایی اشاره دارد که برای کارکردن با دستگاههای آسفالت تراش لازم است. این دستگاهها بهطور معمول برای برداشتن لایههای فرسوده آسفالت از روی جادهها و محوطهها به کار میروند و عملیاتی به نام تراش کاری جاده انجام میدهند. این فرایند بخشی از عملیات ارتقاء و تعمیر روسازی جادهها و محیطهای شهری است.
معرفی دستگاه آسفالت تراش
ماشینی است که با آن آسفالت معیوب را با آن تراش داده و از سطح زمین جدا میکنند تا امکان آسفالتکاری جدید وجود داشته باشد.
مزایای استفاده از آسفالت تراش
- • امکان بازیافت آسفالت تراشیده شده
- • هم سطح ماندن دریچه های تاسیسات مختلف مانند دریچه های آب،فاضلاب،گاز و ...
- • زیرسازی بهتر برای آسفالت جدید
مشخصات وانواع آسفالت تراش ها
این ماشین آلات بر اساس برخی مشخصات دسته بندی میشوند که بعضی از این موارد عبارتند از:
- • نوع چرخ ها
- • عرض درام
- • نوع درام
- • توان موتور
-معمولا عرض درام مورد استفاده در ماشین آسفالت تراش بین 1 تا 3 متر میباشد.
-ناخن هایی که روی درام هستند در دو حالت کم تراکم و پر تراکم وجود دارد.
-براساس میزان تراکم ناخن ها کیفیت تراش تعیین میشود. هرچه تراکم ناخن ها بیشتر باشد کیفیت تراش بیشتر خواهد بود.
-ناخن های درام قابل تعویض میباشند.
-در ماشین های جدید امکان ردیابی دریچه های فلزی تاسیسات و اطلاع آن به اپراتور جهت جلوگیری از برخورد ناخن ها به آنها وجود دارد.
نوار نقاله دستگاه
از این نوار جهت انتقال آسفالت تراشیده شده به کامیون استفاده میشود. دستگاه آسفالت تراش بر اساس محل تسمه نقاله آن به دو صورت زیر وجود دارد:
- • تسمه نقاله در پشت دستگاه
- • تسمه نقاله در جلو دستگاه (در این نوع دید اپراتور برای حرکت و بارگیری بهتر است)
موتور دستگاه آسفالت تراش
براساس تعداد موتور نصب شده به روی دستگاه دو نوع وجود دارد:
- • تک موتوره: از یک موتور برای حرکت دستگاه و چرخش درام جهت تراش آسفالت استفاده میشود. (از نوع تک موتوره آن معمولا در داخل شهر و برای آسفالت با ضخامت کم استفاده میشود.)
- • دو موتوره: از یک موتور برای حرکت دستگاه و از یک موتور برای چرخش درام و تراش آسفالت استفاده میشود. (از نوع دوموتوره برای آسفالت های برون شهری و با ضخامت بالا استفاده میشود.)
سرویس و نگهداری دستگاه آسفالت تراش
با توجه به اینکه دستگاه اسفالت تراش در شرایط سخت و در زیر فشار کاری زیادی کار میکند سرویس و نگهداری آن آن حتما باید مورد توجه باشد تا از بوجود آمدن خسارات سنگین جلوگیری شود.
برنامه سرویس و نگهداری دستگاه آسفالت تراش
موتور
- • تعویض روغن موتور هر 150 ساعت
- • تعویض فیلتر روغن موتور هر 150 ساعت
- • تعویض فیلتر هواکش موتور هر 150 ساعت
- • تعویض فیلتر آبگیر گازوییل هر 250 ساعت
- • تعویض فیلتر گازوییل هر 250 ساعت
سیستم هیدرولیک
- • تعویض روغن هیدرولیک هر 1500 ساعت
- • تعویض فیلتر تانک هیدرولیک هر 500 ساعت
- • تعویض فیلتر هیدرولیک هر 1500
- • تعویض روغن فاینال درایو هر 2000 ساعت
سعی کنید به صورت منظم بازدیدهای روزانه را از دستگاه انجام دهید. برخی از این موارد را در زیر ذکر میکنیم:
- • بازدید تسمه ها
- • بازدید شبکه های رادیاتور
- • بازدید سطح و کیفیت مایع خنک کاری موتور
- • نشتی های احتمالی سوخت،آب و...
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*