سبد خرید ( 0 )

مجموع بدون تخفیف
0 تومان
برو به سبد خرید پرداخت

ما هستیم چون یادگیری یکی از ارکان زندگی کاری و شخصی هر فرد و هر سازمانی است. خصوصاً در دنیای پیچیده امروز که تغییرات به سرعت و با شدت بیشتر از گذشته روی می‌دهند. لزوم حفظ و توسعه روحیه یادگیرندگی بیش از گذشته ملموس شده است. در چنین زمانه‌ای، ماشین‌یار با درک اهمیت موضوع یادگیری و توسعه، فلسفه وجودی خود را بر همین اصل قرار داده است. تیم ماشین یار، فلسفه یادگیری را چه برای خود و چه برای مشتری و مخاطب در اولویت قرار می دهد.

تایر، قلب دوم ماشین آلات چرخ لاستیکی عمرانی و ساختمانی!

نقش بی‌پایان تایرها در ماشین‌آلات چرخ لاستیکی

بخش مهمی از ماشین آلات عمرانی و ساختمانی ماشین آلات لاستیکی هستند. استفاده از تایر در ماشین الات متنوع باعث ایجاد امکان جابجایی سریع تر و مانور بیشتر در زمین های مختلف را فراهم می کند. اگرچه بدون انتخاب درست، سرویس و نگهداری صحیح و تشخیص بموقع برای تعویض، این ماشین آلات میتوانند علاوه بر هزینه های سرسام آور باعث ایجاد سوانح دلخراش گردند. لذا با در نظر گرفتن اهمیت این اجزاء در ماشین آلات، در این مقاله سعی میکنیم به طور اجمالی مهم ترین اطلاعات برای شناخت و انتخاب اثربخش این اجزاء گران قیمت را بررسی نماییم.

اجزای تشکیل دهنده تایر

تایر های مورد استفاده در ماشین آلات خارج جاده به اختصار OTR نامیده میشوند. در یک طبقه بندی کلی میتوان لاستیک های OTR را از لحاظ ساختار به انواع بایاس و رادیال تقسیم نمود. در شکل زیر اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده این دو نوع تایر بطور مقایسه ای مشخص شده اند.

جزییات لاستیک و تایر

اطلاعات درج شده روی تایر

بر روی لاستیک ها اطلاعات کاملی در قالب کدبندی و نمادهای مختلف ارائه میشود، برای درک درست این اطلاعات بایستی به استانداردهای بین المللی و یا مستندات ارائه شده از طرف شرکت سازنده راجعه نمود. اما در یک طبقه بندی کلی میتوان مطابق با شکل زیر این اطلاعات را طبقه بندی نمود.

اطلاعات روی لاستیک و تایر

با توجه به کاربری خاص این گونه تایر ها، مشخصات طراحی آنها بر اساس شرایط استفاده تغییر میکند. برای نشان دادن این تفاوت ها یک سیستم کدبندی وجود دارد که از حروف اختصاری بخصوص برای نشان دادن کاربری لاستیک استفاده میشود. در جدول زیر این حروف اختصاری به همراه کاربری مخصوص آنها و مشخصات ویژه ای که لاستیک برای این کاربری ها باید داشته باشد ارائه شده است.

ردیفکاربریدستگاهمشخصات اصلی مورد نیاز برای تایرکد اصلیکد های زیر مجموعهمشخصه اصلی آج تایر
1حمل باردامپتراک معمولی و کمرشکن، اسکریپر، ماشین های حمل زغال سنگ، کامیون های خارج جاده ایمقاومت در برابر گرما، برش، فرسایش  و ضربهEE-2دارای کشش مناسب
E-3مخصوص سنگ
E-4مخصوص سنگ با آج عمیق
E-7دارای حالت شناوری مناسب
2تسطیحگریدرکشش مناسب همراه با قابلیت مانورGG-1منحنی
G-2کشش مناسب
G-3مخصوص سنگ
G-4مخصوص سنگ با عمق زیاد
3بارگیری و هل دادن بارلودر، اسکید-استیر لودر، بولدوزمقاومت در برابر برش، فرسایش در عین پایداریLL-2کشش مناسب
L-3مخصوص سنگ معمولی
L-4مخصوص سنگ با آج عمیق
L-5مخصوص سنگ با آج خیلی عمیق
L-5sآج عمیق با حالت نرم
4بلند کردن اجسام سنگینچرثقیلکشش مناسب، مقاومت در برابر گرما و فرسایشCC-1مسطح
C-2شیاردار
5حمل چوبماشین آلات جابجای چوب و کنده درختانکشش مناسب، حالت شناوری، مقاومت در برابر برشLSLS-2متوسط
6فشرده سازیانواع غلتکمقاومت در برابر روغن، برش و فرسایش   
7عملیات زیر زمینیماشین آلات سوراخکاری و باربری زیر زمینیمقاومت در برابر برش و فرسایش   
8کاربری صنعتیماشین آلات حمل کانتینر، ماشین های یدک کش هواپیما، لیفتراکپایداری و مقاومت در برابر فرسایش نامتقارن   

نسب میان آج های معمولی، عمیق و خیلی عمیق مطابق با مقیاس زیر برای انواع کاربری های لاستیک تعریف میشود.

نسب میان آج برای انواع کاربری های لاستیک

مشخصات اصلی ابعادی تایرها

علاوه بر شناخت انواع تایرهای خارج جاده ای بایست با مشخصات اصلی ابعادی تایرها نیز آشنایی کافی پیدا نمود، چرا که اعداد نشان دهنده این ابعاد در کد مشخصات تایر ذکر میشود. به این منظور ابعاد مختلفی که در انتخاب تایر معیار هستند بر اساس شکل زیر معرفی میگردد:

مشخصات اصلی ابعادی لاستیک و تایر

  • • اندازه تایر: به طور استاندارد با مشخصات عرض کلی و قطر نامی رینگ (برحسب میلیمتر یا اینچ) مشخص میگردد. در صورتی که نوع تایر رادیال باشد از حرف R برای نشان دادن آن استفاده میشود. همچنین برای مشخص کردن نسبت منظر تایر اکثراً از درصد استفاده میشود.
  • • میزا بار قابل تحمل تایر: در لاستیک های رادیال با شاخص ستاره، در لاستیک های بایاس با شاخص PLY (لایه) و در کشورهایی که استاندارد ETRTO اعمال شده باشد با شاخص بار مشخص میگردد.
  • • سایر مشخصات ابعادی تایر در تصویر فوق مشخص شده اند.
  • • نسبت منظر به عنوان یکی از مشخصات ابعادی تایر مطابق با شکل فوق، برابر با عدد حاصل از تقسیم ارتفاع بخشی به عرض کلی تایر (معمولاً بر حسب درصد) تعریف میگردد.

برای درک بهتر مطالب گفته شده در بالا، مثال های زیر ارائه میگردد:

اندازه لاستیک و تایر

فرآیند صحیح انتخاب تایر برای ماشین آلات بطور اصولی از سه گام تشکیل شده است:

فرآیند صحیح انتخاب تایر

اصلی ترین نکات در انتخاب تایر مناسب در دسته طبقه بندی میشود:

  • • نوع ماشین
    • °حداکثر ظرفیت بار
    • °حداکثر قدرت موتور و سرعت دستگاه
    • °اندازه استاندارد تایر مورد استفاده در دستگاه
    • °تعداد لایه های لاستیک مورد نیاز
    • °الگوی آج تایر
  • • شرایط کار تایر
    • °آب و هوای منطقه
    • °شرایط زمین و جاده
    • °سرعت در هنگام کار
    • °حداکثر بار وارده بر تایر
  • • عملکرد و مشخصات مورد انتظار تایر
    • °قابلیت سرویس
    • °میزان مقاومت در برابر حرارت، برش و فرسایش
    • °میزان قابلیت مانور

اجرای این فرآیند به شکل صحیح که قطعاً توسط پرسنل متخصص و با استفاده اصولی از اطلاعات کاتالوگ ها، قطعاً منجر به:

  • • کاهش هزینه های مربوط به تایر و نگهداری آن
  • • کاهش زمان توقف تایر
  • • کاهش هزینه در ساعت
  • • کاهش حوادث

خواهد شد.

--برای مطالعه سایر مقالات، اینجا را کلیک کنید.

0 نظر

در صورت تمایل پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*