بیل مکانیکی هیوندای از برند های پرکاربرد در پروژه های معدنی، عمرانی و راهسازی می باشد. این ماشین آلات به واسطه کیفیت عملکرد در قیاس با هزینه های نگهداری و تعمیراتی که دارند، برای دارندگان ماشین آلات محبوب می باشند. طراحی سیستم های کاری بیل مکانیکی هیوندای در عین مشابهت با برخی از برندهای دیگر، همراه با پیچیدگی می باشد. چنانچه تکنسین های تعمیرات به خوبی با اجزا و عملکرد این تجهیز آشنایی نداشته باشند، حین عملیات عیب یابی و تعمیرات با مشکل جدی مواجه می شوند.
بیل مکانیکی هیوندای، بیل محبوب کره ای در ایران!
کمپانی هیوندای یکی از تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات و ماشین آلات سنگین محسوب می شود و سالانه طیف وسیعی از انواع ماشین آلات را به بازارهای جهانی عرضه می کند. این کمپانی بیل های مکانیکی خود را در دسته سبک وزن که به مینی بیل معروفند و وزنی حدود 2-9 تن دارند و بیل های سنگین وزن که وزن آن ها بیش از 10 تن می باشد، تولید می کند.
بیل مکانیکی هیوندای چرخ زنجیری که در دسته بیل های سنگین وزن قرار دارند،در سایزهای متوسط تا بزرگ هستند، برای انجام عملیات متنوعی نظیر حفاری، گودبرداری، لوله گذاری و لایروبی طراحی شده اند. این نوع از بیل های هیوندای به دلیل تیغه های بزرگ و قدرتمند و ظرافت در طراحی اتصالات اجزا، امکان انجام عملیات با دقت بالایی را فراهم می کنند. بیل مکانیکی هیوندای چرخ زنجیری دارای طراحی Long Carriage (LC) می باشد و از این رو برای انجام عملیات حفاری یا جابجایی اجرام سنگین بسیار توانمند محسوب می گردد.
به صورت کلی بیل مکانیکی هیوندای در سری های HX, HW, HSL و ROBEX تولید می شود که در این بین سری ROBEX نظیر R210, R220, R350, R500 و R800 بیشتر در ایران دیده می شوند.
ورود بیل مکانیکی هیوندای از دهه 80 شمسی در ایران با شروع فعالیت نمایندگی های این برند، رونق گرفت. طی این دهه مدل های مختلفی از بیل مکانیکی هیوندای که عمدتاً خط 7 و 9 بودند در پروژه های مختلف معدنی، عمرانی و راهسازی مشغول به کار شدند. در حال حاضر چه در سطح شهر و چه در پروژه ها به وفور بیل های مکانیکی هیوندای یافت می شود. در این سال ها تکنسین های فنی به سمت کار بر روی این ماشین آلات ترغیب شدند. اما به واسطه اینکه اکثر این افراد به صورت تجربی بر روی این ماشین آلات کار می کنند، در بسیاری از مواقع در رفع عیب و تعمیر آن با مشکل مواجه هستند. نتیجه این امر، بروز خسارت به دستگاه یا تکرار خرابی ها بوده است و دارندگان این ماشین آلات از این موضوع صدمه دیده اند.
آموزش بیل های مکانیکی هیوندای می توان از یک سو به شرکت های دارنده این ماشین آلات کمک کند که با ارتقاء دانش و مهارت آن ها از خرابی های ناگهانی، تکرار خرابی های و تعمیرات غیر اصولی بر روی آن ها جلوگیری شود و به طبع هزینه های نگهداشت آن ها کاهش می یابد. از سوی دیگر تکنسین های آزادکار می توانند ضمن بهبود عملکرد خود در انجام عملیات عیب یابی و تعمیرات بیل های مکانیکی هیوندای، زمینه کار بر روی برندهای مشابه نظیر برندهای چینی که در حال حاضر در بازار ایران رو به افزایش هستند را فراهم نمایند.
بیل مکانیکی هیوندای 210
بررسی سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای
سیستم برق
در سیستم برق بیل مکانیکی هیوندای طیف وسیعی از اجزای برقی نظیر رله ها، سوئیچ ها، سنسورها، سلونوئیدها و سایر اجزای الکترونیکی به کار گرفته شده اند. با توجه به تنوع بسیاری که در بیل های مکانیکی هیوندای وجود دارد، جزئیات طراحی سیستم برق آن ها بسته به مدل تغییر می نماید. با این حال به طور کلی اجزای مورد اشاره زیر در سیستم برق بیل مکانیکی هیوندای به عنوان ارکان اصلی سیستم قابل شناسایی است.
سنسورها
در بیل مکانیکی هیوندای سنسورهای مختلفی برای ثبت و ارسال اطلاعات وضعیت عملکردی بخش های مختلف دستگاه به کار گرفته شده است. در بیل های این برند سنسورها جهت سهولت هنگام عملیات عیب یابی و تعمیرات با رنگ بندی های مختلفی براساس ر نج فشار (به طور مثال سنسور 400 باری) آن مشخص شده اند و در جداولی که در شاپ منوآل دستگاه ارائه شده میزان مقاومت هر یک ارائه شده که بتوان در هنگام بروز عیب در آن ها، از این طریق عملیات عیب یابی را انجام داد.
طبقه بندی سنسورها در بیل مکانیکی هیوندای براساس رنج فشار
سنسور سرعت (دور) موتور
سنسور دور موتور که بر مبنای دور در دقیقه یا RPM میزان چرخش موتور را شناسایی می کنند و چنانچه از حد مجاز که کمپانی هیوندای براساس مدل
دستگاه مقدار آن را مشخص نموده، تجاوز کند، ECU مطابق با دستورالعمل های از پیش تعریف شده خود، در عملکرد تجهیز تغییرات اعمال می کند.
سنسور دمای مایع خنک کننده
این سنسور بطور پیوسته داده های مربوط به دمای مایع خنک کننده موتور را ردیابی می نماید تا دمای موتور از حد استاندارد تجاوز نکند.
سنسور فشار روغن
وظیفه کنترل فشار روغن موتور را بر عهده دارد. مقدار فشار روغن در مدل های مختلف بیل های مختلف متفاوت است. معمولا توصیه می شود که این میزان برای موتور در حالت پرگاز در محدوده 6 بار باشد.
سنسور سطح سوخت
میزان سوخت در تانک سوخت توسط این سنسور نشان داده می شود.
سنسورهای فشار هیدرولیک
فشار را در بخش های مختلف سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای کنترل می کند و از عملکرد صحیح بوم، استیک، باکت و سایر اجزای سیستم هیدرولیک نظیر پمپ و شیرکنترل دستگاه، اطمینان حاصل می نماید.
سنسور دمای روغن هیدرولیک
دمای روغن هیدرولیک توسط این سنسور شناسایی می شود. با توجه به اهمیت سیستم هیدرولیک در بیل های مکانیکی، در صورت خرابی این سنسور و عدم امکان شناسایی داغ کردن روغن هیدرولیک، اجزای اصلی سیستم ممکن است با خرابی های جدی مواجه شوند.
علاوه بر سنسورهای فوق، انواع دیگری از سنسورها نظیر سنسورهای عملیاتی مانند سنسور زاویه بوم، سنسور موقعیت استیک و سنسور موقعیت باکت و یا سنسورهای ایمنی و بار در طراحی سیستم برق بیل مکانیکی هیوندای بسته به مدل آن تعبیه شده باشد. این دسته از سنسورها بیشتر در سری های HX به کار گرفته شده است.
نمای شماتیک نمونه سنسور دور بیل مکانیکی هیوندای
کامپیوتر (برد) های دستگاه
واحد کنترل الکتریکی (ECU)
یک کامپیوتر (برد) اساسی که برخی از عملکردهای الکتریکی ضروری را مدیریت می کند. بسته به مدل بیل مکانیکی هیوندای ممکن است روشنایی، آلارم ها و پارامترهای اصلی عملکرد موتور را کنترل کند. در مدل هایی از بیل های هیوندای که موتور به صورت مکانیکال است، گاورنر نقش کنترل دور موتور را ایفا می نماید. گاورنر مجموعه ای از پتانسیومتر و الکتروموتور می باشد که به سیم گاز متصل است و از این طریق کنترل دور موتور را انجام می دهد.
واحد کنترل الکتریکی (MCU)
کامپیوتر (برد) اصلی بیل مکانیکی هیوندای این واحد می باشد. در واقع MCU مغز متفکر دستگاه می باشد که سایر بردها با آن در ارتباط هستند و اطلاعات از بخش های مختلف سیستم را به آن ارسال و دریافت می نمایند.
واحد کنترل الکتریکی (HMI)
این واحد کامپیوتر (برد) داخل کابین است. اپراتور از طریق آن فرمان های مختلف مورد نظر خود را از طریق صفحه نمایشگر آن و کلیدهای تعبیه شده بر روی آن به MCU ارسال می نماید. این واحد در بیل های مکانیکی هیوندای، کلاستر نامیده می شود. یکی از قابلیت هایی که در کلاستر تعبیه شده است، تعیین مودهای کاری می باشد که در بیل مکانیکی بهیوندای سه نوع مود کاری شامل مود P (بیشترین قدرت)، مود E (حالت کم مصرف) و مود S (حالت استاندارد) درنظر گرفته شده است. در بین بیل های مکانیکی هیوندایی که وارد بازار ایران شدند، در خط 7، کلاستر طراحی ساده ای دارد و فرمان های زیادی نمی توان با آن صادر کرد. اما در بیل مکانیکی هیوندای خط 9 طراحی کلاستر پیشرفته تر و صفحه نمایشگر آن بزرگتر می باشد. در این بیل ها از این طریق می توان علاوه بر ارسال فرمان های مختلف، تنظیمات متنوعی بر سیستم اعمال نمود.
واحد کنترل الکتریکی HVAC
این کامپیوتر(برد) سیستم تهویه کابین می باشد که امکانات مختلفی نظیر گرمایش و سرمایش کابین را در اختیار اپراتور قرار می دهد.
در تصاویر زیر بردهای مختلف دستگاه و سیستم کنترلی بیل های مکانیکی هیوندای قابل مشاهده می باشد. همانطور که در تصویر نشان داده شده، بردهای مورد اشاره فوق با یکدیگر ارتباط دو سویه دارند. در سیستم کنترلی بیل های مکانیکی هیوندای اطلاعات از ECU به MCU از طریق شبکه CAN منتقل می شوند و از کلاستر به MCU از طریق شبکه Rx-Tx انتقال داده ها صورت می پذیرد.
ارتباط MCU با اجزای مختلف بیل مکانیکی هیوندای
شبکه ارتباطی سیستم کنترلی بیل مکانیکی هیوندای
سلونوئیدها (شیربرقی)
شیرهای الکترومغناطیسی که جریان سیال هیدرولیک را در بیل مکانیکی هیوندای کنترل می کنند. آن ها توسط سیگنال های الکتریکی از ECU یا کنترلرهای اپراتور فعال می شوند. با دریافت سیگنال از ECU یا اپراتور به صورت مستقیم (توسط اهرم ها و سوئیچ های داخل کابین)شیرهای برقی،جریان سیال هیدرولیک را در داخل سیستم به سمت جک های لازم هدایت می کنند. در بیل مکانیکی هیوندای موجود در ایران، نوع سلونوئیدها بین خط 7 و 9 تفاوت های چشمگیری وجود دارد. در بیل های مکانیکی خط 7 اکثر شیربرقی ها از نوع ON/OFF هستند و در طراحی سیستم برق، کمتر از شیر EPPR در قیاس با بیل مکانیکی هیوندای خط 9 استفاده شده است. با این حال در بیل های مکانیکی هیوندای شیرهای برقی مورد اشاره زیر، بسته به مدل در طراحی به کار گرفته شده است.
سلونوئیدهای کنترل جهت
رایج ترین نوع شیربرقی در مدل های مختلف بیل مکانیکی هیوندای می باشند. آن ها جهت جریان سیال هیدرولیک را در داخل سیستم کنترل می کنند. اپراتور می تواند با ارسال سیگنال الکتریکی به شیر برقی، حرکت ادوات و برخی از اجزای سیستم هیدرولیک را کنترل نماید.
سلونوئیدهای کاهش فشار
این شیربرقی به عنوان شیر ایمنی عمل می کند. آن ها می توانند برای کاهش فشار بیش از حد سیستم هیدرولیک به کار گرفته شوند تا از آسیب قطعات جلوگیری به عمل آید.
سلونوئیدهای پایلوت
این نوع شیربرقی کوچکتر برای کنترل عملکرد شیربرقی های کنترل جهت استفاده می شود. از این نوع شیربرقی می توان برای عملکردهای پیچیده تر سیستم هیدرولیک استفاده نمود.
سوئیچ ها و اهرم ها
اپراتور از طریق کلیدها و اهرم های مختلف الکتریکی برای کنترل عملکردهای دستگاه نظیر حرکت، کار با ادوات و سایر عملیات تجهیز استفاده می کند. برخی از سوئیچ ها و اهرم ها، سیگنال الکتریکی را به ECU ارسال می نمایند و برخی دیگر به صورت مستقیم اجزایی نظیر سلونوئیدها را کنترل می کنند.
دسته سیم
شبکه ای از سیم های الکتریکی که اجزای برقی دستگاه را در بخش های مختلف به یکدیگر متصل نموده و این امکان را فراهم می کند تا اجزا با یکدیگر در ارتباط باشند.. در بیل مکانیکی هیوندای برای راحتی انجام عملیات عیب یابی و تعمیرات آن ها رنگ بندی های مختلفی در نظر گرفته شده است که این رنگ بندی شامل رنگ پایه که رنگ روکش سیم را نشان می دهد و رنگ نوار روی روکش می باشد. در تصویر زیر رنگ بندی سیم ها در بیل مکانیکی هیوندای قابل مشاهده است.
رنگ بندی سیم ها در بیل های مکانیکی هیوندای
کانتکتورها
در بیل مکانیکی هیوندای با توجه به مدل آن ها طیف متنوعی از کانکتورها به کار گرفته شده است. در میان آن ها کانکتورهای مورد اشاره ذیل بیشترین کاربرد را دارند.
کانکتورهای DEUTSCH
این کانکتورها ضد آب و مقاوم در برابر آلودگی می باشند. از آن ها برای اتصالات بین کنترل پنل، اجزای موتور و سنسورها استفاده می شود. به طور مثال کانکتور داخل کابین بیل های مکانیکی هیوندای که پشت صندلی اپراتور قرار دارد از این نوع می باشد. هنگام کار با نرم افزارهای عیب یابی نظیر اینسایت (INSITE) ، باید اینلاین را به این کانکتور متصل نمایید.
کانکتورهای AMP
نوع رایج دیگری از کانکتورها می باشد که اتصالات قابل اعتمادی در اجزای برقی بیل مکانیکی هیوندای ارائه می کند.
کانکتورهای PIGGYBACK
برای اتصالات موقت یا اتصال لوازم جانبی در بیل مکانیکی هیوندای به کار گرفته می شود.
سیستم هیدرولیک
عملکرد سیستم هیدرولیک بدین صورت است که روغن از تانک کشیده می شود، توسط پمپ تحت فشار قرار می گیرد و براساس اهرم های اپراتور به سمت شیرهای کنترل هدایت می شود. سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای از نوع کاوازاکی، مرکز باز و کنترل منفی می باشند. مرکز باز بودن در این بیل ها بدین معناست که در سیستم یک لاین سری تعبیه شده است و از مرکز تمامی اسپول ها عبور می نماید. در حالت آماده به کاری (استندبای) سیستم، یک لاین نگاتیو بر روی رگلاتور پمپ مادر بر می گردد، بدین جهت به آن کنترل منفی گفته می شود. در واقع در این نوع سیستم هیدرولیک، چون فشار از لاین نگاتیو می آید با فشار پمپ (زاویه سوآش پلیت) رابطه عکس دارد. پس از آن به سمت جک ها جریان یافته و در نهایت به تانک باز می گردد.
جزئیات طراحی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای می تواند در مدل های مختلف متفاوت باشد. با این حال در همه مدل های تولید شده توسط این کمپانی اجزای اصلی زیر که بعضا در طراحی کمی متفاوت می باشند، به چشم می خورد.
پمپ هیدرولیک
این پمپ در بیل های مکانیکی هیوندای از نوع پیستونی می باشد و مدل های K3,K5 و NV جزء رایج ترین ها هستند. این پمپ که معمولاً توسط میل لنگ موتور هدایت می شوند، روغن هیدرولیک را از تانک کشیده و آن را تحت فشار قرار می دهد. ظرفیت پمپ، توان کلی و دبی سیستم هیدرولیک را تعیین می کند. کنترل پمپ هیدرولیک در بیل های مکانیکی هیوندای توسط جزئی به نام رگلاتور انجام می شود. رگلاتور در سیستم هیدرولیک بیل های مکانیکی هیوندای چند عملکرد مهم دارد. اولین عملکرد آن کنترل منفی دبی می باشد. این عملکرد شبیه LS در بیل های مکانیکی برند کوماتسو است. عملکرد دیگر آن، کنترل توان ثابت جهت تضمین هماهنگی کاری پمپ و موتور است و آخرین عملکرد آن تغییر توان کاری متناسب با نیازی که وجود دارد، می باشد. اجزای رگلاتور را می توان در تصویر ذیل مشاهده نمود.
بخش های مختلف مدار پمپ بیل های هیوندای
اجزای داخلی رگلاتور پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای
تانک هیدرولیک
این مخزن روغن هیدرولیک را ذخیره می کند.
شیرهای کنترل
این شیرها که توسط جوی استیک های اپراتور کنترل می شوند، جریان و جهت روغن هیدرولیک تحت فشار را در سیستم تنظیم می کنند. اسپول های مختلفی با راه گاهای متنوع برای عملیات های مختلف در بیل هیوندای نظیر حرکت ادوات تعبیه شده است.
جک های هیدرولیک
این سیلندرها،روغن هیدرولیک تحت فشار را به نیروی مکانیکی تبدیل می نمایند. روغن به پیستون های داخل جک فشار آورده و باعث می شود بوم، استیک، باکت یا سایر ادوات متصل به دستگاه کشیده یا جمع شوند.
شیلنگ های هیدرولیک
این ها اجزای مختلف سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای را به هم متصل می نمایند و روغن تحت فشار را بین اجزای مختلف سیستم هدایت می کنند.
سیستم پایلوت
در طراحی سیستم بیل مکانیکی هیوندای، این سیستم تعبیه شده است. در واقع سیستم پایلوت یک مدار هیدرولیک کمک فشار است که شبرهای کنترل اصلی را کنترل می کند.
ملاحظات عیب یابی و تعمیرات سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای
تکنسین تعمیرات بیل مکانیکی هیوندای باید علاوه بر آشنایی با ساختار و عملکرد سیستم های برق و هیدرولیک، به خوبی بر ابزارهای عیب یابی تجهیز تسلط یابد و خرابی های رایج در آن ها را بشناسد. در ادامه مجموعه نکاتی در حوزه عیب یابی و تعمیرات بیل مکانیکی هیوندای مورد اشاره قرار می گیرد.
عیوب رایج سیستم برق
سیستم برق بیل مکانیکی هیوندای به واسطه تنوع زیاد و تغییر در جزئیات طراحی ممکن است با مشکلات مختلفی مواجه شوند. به طور کلی می توان خرابی های رایج در آن ها را به صورت زیر دسته بندی نمود.
عیوب مربوط به باتری و سیستم BMS
گذشت زمان و چرخه های شارژ و دشارژ مکرر، می تواند منجر به خرابی باتری و کاهش ظرفیت آن شود. همچنین ممکن است اجزای کنترل باتری (BMS) دچار خرابی شده و باعث شود باتری به درستی شارژ نشود یا گرمای بیش از حد در آن ایجاد شده و ایمنی و عمر باتری را به مخاطره بیاندازد.
خرابی اینورتر
خرابی اینورترها در بیل مکانیکی هیوندای می تواند تبدیل برق باتری DC به برق AC برای موتور الکتریکی دستگاه را مختل نموده و مانع عملکرد آن هاگردد.
عیوب سیم کشی و کانکتورها
سیم ها و کانکتورهای آسیب دیده می تواند باعث قطع برق در بخشی از دستگاه یا کل آن شود.
مشکل در راه اندازی
اگر بیل مکانیکی هیوندای برای شروع به کار مشکل داشته یا نمی تواند آماده به کار شود، می تواند نشانه ای از خرابی باتری، دینام، موتور استارت یا اتصالات الکتریکی دستگاه باشد.
عملکرد ناسازگار موتور
در صورتی که دور موتور دستگاه نامنظم باشد، می تواند به دلیل خرابی قطعات الکتریکی مانند سنسورها، سیم کشی یا ECU باشد.
خرابی گیج ها
خوانش های نامنظم گیج نظیر گیج سوخت می تواند ناشی از وجود عیب در سنسورها یا کانکتورهای سیستم را نشان دهد.
کاهش قدرت یا کندی دستگاه
چنانچه در هنگام استفاده از ادوات بیل مکانیکی هیوندای کندی حس شد می تواند به دلیل خرابی شیربرقی ها یا عملکرد نامناسب ECU باشد.
خاموشی های ناگهانی
اگر بیل مکانیکی هیوندای به طور غیرمنتظره ای خاموش می شود یا در روشن شدن مشکل دارد، ممکن است به دلیل خرابی اجزایی نظیر سنسورها یا ECU دستگاه باشد.
علاوه بر موارد فوق خرابی های دیگری در سیستم برق بیل مکانیکی هیوندای می تواند رخ دهد. برای شناسایی برخی از خرابی ها می توان از چراغ های هشدار داخل کابین کمک گرفت. البته بسته به مدل دستگاه چراغ های هشدار متنوعی داخل کابین درنظر گرفته شده است. همچنین با توجه به مدل دستگاه می توان از طریق کدهای خطای روی نمایشگر بسیاری از عیب های سیستم برق را شناسایی کرد. برای سهولت کار با کدهای خطا در شاپ منوآل های تعمیرات بیل های هیوندای همه کدهای خطای تعریف شده برای دستگاه به صورت جدول ارائه شده است. جدول زیر برخی از کدهای خطای فوق و تفسیر آن را نشان می دهد.
نمونه کدخطای بیل مکانیکی هیوندای
عیوب رایج سیستم هیدرولیک
بیل مکانیکی هیوندای عموماً دارای سیستم هیدرولیک قابل اعتمادی هست. با این حال در چرخه عمر خود ممکن است در طول زمان یا کاربری غیراصولی آن ها با خرابی مواجه شوند. در ادامه به برخی از این خرابی ها اشاره می گردد.
سایش داخلی اجزای پمپ
سایش داخلی پمپ می تواند منجر به کاهش فشار یا سرعت جریان شود و عملکرد دستگاه را کاهش دهد. پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای به دلیل اینکه از نوع پیستونی می باشد، معمولاً به دلیل عدم عملکرد درست شیربرقی، تنظیم نبودن دبی و فشار اجزای داخلی آن ها با مشکل مواجه می شود. در پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای معمولا قطعات داخلی آن نظیر صفحه تلفنی، پیستون (انگشتی)، صفحه سوآش پلیت دچار خردگی، خط افتادن یا لقی می گردد.
شیرهای کنترل
معمولاً طی زمان یا به دلیل وجود عیب در اجزای دیگر سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای و گاهاً وجود پلیسه در شریان های سیستم، اجزای داخلی شیرهای کنترل دستگاه دچار خرابی می شوند. اغلب خرابی ها در اسپول ها (راهگاه های عبور روغن به دلیل سایش دچار خوردگی می شوند و دچار نشتی می گردند) و خوردگی در محل قرارگیری آن ها رخ می دهد. در این حالت ادوات دستگاه نظیر بوم و استیک به درستی کار نمی کنند. گاهی رخ می دهد که عملکردهای دستگاه به طور کامل با مشکل مواجه گردند.
جک های هیدرولیک
سیل های فرسوده یا خرابی در سیلندر جک ها می تواند منجر به بروز نشتی گردد و باعث کاهش قدرت یا حرکات ناگهانی (تقه زدن) در حین کار با بیل مکانیکی هیوندای شوند.
شیلنگ های هیدرولیک
سایش، ترک خوردن یا شل بودن محل اتصالات شیلنگ ها به اجزا، منجر به بروز نشتی می گردد و در صورتی که نشتی سیستم زیاد باشد ممکن است کاهش راندمان دستگاه و خرابی سایر اجزا را به همراه داشته باشد.
نشانه های بروز خرابی در سیستم هیدرولیک
کاهش عملکرد
کاهش توان بیل های مکانیکی هیوندای در هنگام انجام عملیات مختلف، کندی ادوات یا مشکل در بلند کردن بارها می تواند نشان دهنده وجود مشکلات در سیستم هیدرولیک باشد.
حرکات نامنظم یا ناگهانی ادوات
حرکات تند یا ناخواسته در بوم، استیک و باکت یا عدم امکان کنترل دقیق بیل، می تواند نشانه بروز خرابی در شیرهای کنترل یا جک های هیدرولیک باشد.
صداهای نامتعارف
صداهای بلند، خراشیدن و صدای جیرجیر در حین کار بیل مکانیکی می تواند به دلیل مشکل در قطعات داخلی پمپ هیدرولیک رخ دهد.
برای تسهیل عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای می توان به کمک مانیتور پنل و از طریق کدهای خطا تعریف شده برای سیستم اقدام نمود. همه کدهای خطای تعریف شده در شاپ منوال دستگاه تعبیه شده است. همچنین به کمک بخش عیب یابی (Troubleshooting) کتاب تعمیرات، عملیات عیب یابی سیستم هیدرولیک و برق را بهتر انجام داد. در تصویر زیر به صورت نمونه یکی از عیب های سیستم و نحوه بررسی آن آورده شده است.
نمونه الگوریتم عیوب سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای
کلام آخر اینکه همانطور که مشخص است سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی هیوندای در عین سادگی همراه با پیچیدگی های بسیاری می باشد. از این رو لازم است تکنسین تعمیرات اشراف قابل قبولی در خصوص اجزا و عملکرد دستگاه و همچنین اصول عیب یابی و تعمیرات آن کسب نماید. از این چنانچه قصد ارتقاء دانش و مهارت خود در زمینه تعمیر بیل مکانیکی هیوندای دارید می توانید با حضور در دوره مربوطه مهارت خود را بهبود دهید، برای حضور در دوره آموزشی بیل مکانیکی هیوندای، اینجا را کلیک نمایید. در صورتیکه امکان حضور در دوره آموزشی را ندارید می توانید به فروشگاه مراجعه و آموزش های ویدئویی مربوط به این برند را تهیه نمایید.
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*