اپراتوری ماشین آلات راهسازی و معدنی یکی از نیاز های مهم در همه پروژه های معدنی، عمرانی و راهسازی است. اپراتور یک دستگاه نقش کلیدی در وضعیت سلامت آن و فعال بودن مدام پروژه دارد. دانش و مهارت اپراتورهای یک پروژه پیوسته باید در حال بهبود باشد. این موضوعی ست که دارندگان ماشین آلات باید به آن توجه ویژه داشته باشند. بسیاری از هزینه های نگهداشت می تواند از این طریق کاهش یابد. موضوع اپراتوری لودر با توجه به نقش آن در پروژه ها از این جهت اهمیت دارد.
اپراتوری لودر تنها کار با آن نیست!
هنگامی که در مورد موضوع اپراتوری صحبت می کنیم، اغلب افراد این کار را به کارکردن با دستگاه محدود می نماید. این تصور غلطی ست. اپراتور یک دستگاه علاوه بر مهارت کار با آن، باید بتواند به شکلی ایمن این کار را انجام دهد و به درستی از دستگاه مراقبت کند. شاید این سوال پیش بیاید که مراقبت از دستگاه به چه معناست؟ این موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.
لودر و نقش آن در پروژه ها
از لودر برای بارگیری مصالح دپو شده استفاده می شود.این دستگاه در سایزهای مختلف و با توان های متفاوت طراحی و ساخته می شوند که کاربران لودر با توجه به ظرفیت کاری خود و متناسب با شرایط دست به انتخاب می زنند. لودر همیشه در همه کارگاه های عمرانی و معدنی جز ماشین آلات کلیدی بحساب می آید.
با توجه به ماهیت و توانایی های دستگاه لودر،در اکثر پروژه ها و کارگاه ها،چه عمرانی و چه معدنی،از ماشین آلات کلیدی به حساب آمده و می توان ادعا کرد در صورت عدم کارکرد لودر در یک پروژه،کل سیستم با اختلال و کندی مواجه شده و در نتیجه موجب زیان مالی خواهد بود. پس رسیدگی صحیح و اصولی به این دستگاه کارآمد می تواند موجب بهره وری کلی پروژه شود و این بهرهوری مستقیماً به وضعیت اپراتوری لودرها وابسته است.
نت اپراتوری، حلقه مفقوده در پروژه ها
به جرأت میتوان گفت که بحث سرویس و نگهداری ماشین آلات (نت) مهمترین بحث و یکی از اثرگذارترین بخش ها در روند یک پروژه عمرانی یا معدنی محسوب میشود، چرا که عدم کارایی مناسب ماشین آلات مساوی با عدم پیشرفت پروژه در زمانبندی ها پیش بینی شده خواهد بود. به همین دلیل است که واحد ماشین آلات هر پروژه ای به قلب آن تشبیه می شود و همیشه برای مدیران پروژه ای که تجربه بالایی دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.
به ظاهر شروع پرداختن به این امر از واحدی بنام سرویس و نگهداری شروع میشود. اما نکته اینجاست که هیچکس به اندازه اپراتور لودر به دستگاه نزدیک نیست!
اهمیت نت اپراتوری لودر در پروژه ها
با توجه به آن چه پیش تر در خصوص اهمیت لودر در پروژه ها بیان شد،نقش اپراتور آن نیز پررنگ می گردد. اپراتور لودر مانند مادری ست که همیشه همراه فرزندش است و تمام نقاط ضعیف و قوت فرزند خود را می داند.در واقع این اپراتور لودر است که کوچکترین تغییر در عملکرد دستگاه را می تواند متوجه شود و با انجام اقدامات به موقوع و صحیح از وقوع مشکلات جدی برای دستگاه پیشگیری نماید.
اقدامات و اصول نت اپراتوری لودر
همانطور که اشاره شد اپراتور لودر همیشه در نوک پیکان سرویس و نگهداری قرار دارد،پس بسیار مهم است که اصول بازدید و بررسی دستگاهی که با آن کار می کند و یکی از مهارت های اپراتور محسوب می شود را به طور کامل بداند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل آن را به واحد مربوطه اعلام نماید تا در اولین فرصت و با کمترین زمان و هزینه مشکل برطرف گردد.
مواردی که یک اپراتور لودر باید قبل از بکارگیری دستگاه آن ها را بررسی کند شامل موارد مورد اشاره زیر است. قابل ذکر است، مواردی که در ادامه به آن میپردازیم وجه مشترک همه لودرهاست و یک اپراتور لودر حرفه ای باید بطور کامل آن ها را بداند. اما توجه داشته باشید که ممکن است هر سازنده ای برای یک دستگاه تولیدی خود چند آیتم بیشتر از آنچه در این نوشتار ذکر می شود، توصیه کرده باشد.
مجموعه اقدامات نت اپراتوری لودر
1-بازدید سطح و کیفیت ظاهری روغن موتور
شاخص روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را از روی شاخص بررسی نمایید. دقت کنید که روی شاخص، حالت گرم(Hot) یا سرد (Cold) بودن در زمان بررسی مشخص شده است. همچنین کمک لمس روغن می توان، میزان چسبندگی و یا احتمالا وجود زبری در روغن را بررسی نمود.
2-بازدید سطح آب رادیاتور و میزان ترکیب آب و ضد یخ
این بازدید را حتما قبل از استارت زدن و در زمان سرد بودن موتور انجام دهید. درب رادیاتور را باز کنید و سطح آنرا بررسی نمایید.همچنین اگر به صورت چشمی احساس کردید درصد ضدیخ نسب به آب کم است،حتما آن را اعلام نمایید.
3-بازدید سطح روغن هیدرولیک
سطح مخزن هیدرولیک را به کمک شاخصی که روی مخزن نصب شده چک کنید. دقت کنید وقتی آن را بررسی می-نمایید، جک ها در وضعیت کاملا باز یا بسته باشند.(ترجیحاً جک ها در حالت جمع شده باشند.)
4-بازدید سطح و کیفیت ظاهری روغن گیربکس
شاخص مربوطه را بیرون کشیده و سطح روغن را بررسی کنید. رنگ روغن نباید قهوه ای تیره باشد و همچنین نباید بوی سوختگی بدهد.
5-بازدید اطراف موتور و گیربکس جهت بررسی نشتی های احتمالی
بدنه موتور و گیربکس را بررسی نمایید و هرگونه نشتی آب،روغن و سوخت را اعلام کنید.
6-بازدید و بررسی شیلنگ و جک های باکت
شیلنگ ها را از نظر هرگونه آسیب و نشتی بررسی کنید.
7-بازدید باطری و اتصالات آن
از اتصال کامل باطری به دستگاه اطمینان حاصل نمایید. اگر باطری از نوع قابل سرریز است، حتما سطح باطری را چک کنید.
8-بررسی اتصالات و مفاصل باکت
اتصالات و مفاصل باکت را از نظر لقی کنترل نمایید.
9-بازدید لاستیک ها
میزان باد لاستیک ها و سلامت آن ها را بررسی کنید.
10-بازدید چرخ ها
جهت بررسی نشتی روغن چرخ از دو سمت داخل و بیرون چرخ، وقوع نشتی احتمالی را چک کنید.
11-بازدید لوله های کلیپر ترمز
جهت اطمینان از عدم نشتی روغن و سلامت آن ها باید بررسی شوند. در صورت وقوع نشتی با آسیب دیدگی، سریعا اعلام شود.
12-بررسی شبکه های عبور هوای رادیاتور
باید نسبت به تمیز بودن شبکه های رادیاتور اطمینان حاصل کنید.
13-بررسی تسمه های پروانه و دینام
تسمه ها را به لحاظ میزان سفتی و آسیب دیدگی بررسی کنید. با حرکت دادن تسمه متوجه مقدار سفتی آن خواهید شد. حرکت به دوطرف جلو و عقب تسمه باید حدود یک سانتیمتر باشد.
14-بازدید گاردان
از سلامت و سفتی تمام پیچ ها مطمئن شوید. با تکان دادن گاردان از سلامت چهارشاخه ها اطمینان حاصل کنید.
15-اطمینان از عملکرد صحیح نشانگرهای دمای آب،فشار روغن و....
قبل و بعد از استارت زدن به تغییرات نشانگرها توجه نمایید. اگر احساس کردید نشانگری(مثلا نشانگر دمای آب) عملکرد غیر منطقی دارد حتما گزارش کنید.
نکته 1: همیشه سعی کنید داخل کابین و محفظه موتور و گیربکس را تمیز نگه دارید.
نکته 2: همیشه اطراف کلیپر (کالیپر) ترمز را تمیز نگه دارید بخصوص دستگاه هایی که در فضای آلوده به سیمان فعالیت می کنند.
در پایان توصیه می شود از توجه به وضعیت اپراتوری لودرها در پروژه غافل نشوید و برای تقویت مهارت اپراتورها برنامه ریزی نمایید. در این خصوص آموزش اپراتورها می تواند راهگشا باشد.
جهت آشنایی با دوره های آموزشی شرکت می توانید، اینجا را کلیک نمایید.
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*