4 دقیقه زمان برای جلوگیری از هزینه های سنگین بولدوزر
بولدوزر از جمله ماشین آلاتی است که در عملیات های ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. تراکتوری که مجهز به یک تیغه در قسمت جلویی باشد را بولدوزر می گویند. بولدوزر از دو بخش اساسی تراکتور و تیغه تشکیل شده است، که تیغه توسط یک سیستم قاب متصل کننده به تراکتور متصل می شود.
برخی از کاربرد های بولدوزرها عبارتند از:
- • انجام عملیات خاکبرداری، گودبرداری و حفر ترانشه
- • تسطیح و پاکسازی زمین از بقایای عملیات ساختمانی
- • برداشتن لایه سطحی خاک و پاکسازی آن از بوته ها (دکاپاژ)
- • ایجاد راههای موقتی در کوهستان و زمین های سنگلاخی
- • انجام عملیات پخش خاک درخاکریزها
- • نگهداری و ترمیم راههای خاکی
- • پاکسازی محل گودال قرضه و گودال کف معادن
- • پخش کردن خاک بر روی خاکریزها
- • انجام عملیات خاکی در زمین های شیبدار
- • کمک برای فشار دادن ماشین آلات مانند اسکریپر
- • پشته کردن خاک در کنار نهرهای ایجاد شده
- • جمع کردن سنگدانه های آتش باری شده
- • کندن زمین و پرکردن گودال
- • استفاده از آن به عنوان کاربرد ریپرها
نت اپراتوری بولدوزر و اهمیت آن:
به جرأت میتوان گفت که بحث سرویس و نگهداری ماشین آلات (نت) مهمترین بحث و مهمترین بخش در یک پروژه عمرانی یا معدنی محسوب میشود چرا که عدم کارایی مناسب ماشین آلات مساوی با عدم پیشرفت پروژه در زمانهای پیش بینی شده خواهد بود. و به همین دلیل است که واحد ماشین آلات هر پروژه ای به قلب پروژه تشبیه کرده و همیشه برای مدیران پروژه ای که تجربه بالایی دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.
به ظاهر شروع این درجه از اهمیت، از بخشی بنام واحد سرویس و نگهداری شروع میشود اما نکته اینجاست که هیچکس به اندازه اپراتور به دستگاه نزدیک نیست. اپراتور یک دستگاه مانند مادری که همیشه همراه فرزندش است و تمام نقاط ضعیف و قوت فرزند خود را میداند به دستگاه نزدیک است. در واقع این اپراتور است که کوچکترین تغییر در عملکرد دستگاه را متوجه میشود و اوست که با رفتار و بهره گیری مناسب از دستگاه میتواند عمر و در نتیجه بهره وری از دستگاه و در نهایت بازدهی پروژه را تضمین کند.
اقدامات و اصول نت اپراتوری: همانطور که اشاره شد همیشه اپراتور هر دستگاهی در نوک پیکان سرویس و نگهداری قرار دارد، پس بسیار مهم است که اپراتور اصول بازدید و بررسی دستگاهی که با آن کار میکند را بطور کامل بداند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل آن را به واحد مربوطه اعلام نماید تا در اولین فرصت و با کمترین زمان و هزینه مشکل برطرف گردد.
مواردی را که اپراتور یک بولدوزر باید قبل از بکارگیری دستگاه بررسی کند در زیر مورد بررسی قرار میگیرد، اما توجه داشته باشید که ممکن است هر سازنده ای برای یک دستگاه تولیدی خود چند آیتم بیشتر از آنچه ما میگوییم در کتابچه راهنما ارائه کرده باشد
بازدید روزانه بولدوزر توسط اپراتور:
- بازدید سطح و کیفیت ظاهری روغن موتور: شاخص روغن موتور را بیرون کشیده و سطح آنرا چک کنید. دقت کنید بر روی شاخص حالت های موتور گرم (Hot) و موتور سرد (Cold) مشخص شده است. جهت بررسی تقریبی کیفیت روغن، آنرا با با انگشت خود لمس کرده میزان چسبندگی آنرا بررسی کنید.
- بازدید سطح آب رادیاتور و میزان ترکیب آب و ضد یخ: درب رادیاتور را باز کنید و سطح آنرا چک نمایید. بصورت چشمی میتوان تا حد زیادی میزان ترکیب آب و ضد یخ را تشخیص داد.
- بازدید سطح روغن هیدرولیک: شاخص قرار گرفته در مخزن هیدرولیک را چک کنید. دقت کنید که بررسی را در وضعیت باز یا بسته بودن جکها انجام دهید. (ترجیحا اینکار را در حالتی که همه جک ها بسته هستند انجام دهید)
- بازدید سطح روغن گیربکس: شاخص مربوطه را بیرون کشیده و سطح روغن را چک کنید. روغن گیربکس نباید قهوهای تیره باشد و نباید بوی سوختگی بدهد.
- بازدید اطراف موتور و گیربکس جهت بررسی نشتی های احتمالی: هرگونه نشتی روغن،آب سوخت را کنترل کنید.
- بازدید و بررسی جک های تیغه و ریپرک جک ها و اتصالات لوله جک ها را به لحاظ نشتی بررسی نمایید
- بازدید باطری و اتصالات آن: باطری و اتصالات آنرا جهت اطمینان از سفت بودن بست ها و اتصال بدنه چک کنید. اگر باطری از نوع قابل سرویس است حتما میزان آب اسید باطری را چک کنید.
- بازدید از اتصالات و مفصل بندی تیغه و ریپر: هر گونه لقی ویا خرابی پین ها به واحد مربوطه گزارش کنید.
- بازدید میزان کشش زنجیر: میزان کشش زنجیر را روزانه بررسی نمایید و درصورت نیاز آنرا تنظیم کنید. اگر متوجه شدید که کشش زنجیر در مدت زمان کوتاهی کم میشود حتما موضوع را به واحد مربوطه گزارش دهید.
- بازدید رولیک ها: رولیک ها را روزانه بررسی کنید.مخصوصا در فصول سرد حتما قبل از حرکت دادن دستگاه ابتدا با خرک کردن آن بوسیله تیغه یک یا دو دقیقه هیدروموتور ها را فعال کنید تا رولیک ها توسط زنجیر و در حالت بی بار حرکت کنند.
- بازدید شبکه های عبور هوای رادیاتور: از تمیز بودن شبکه های عبور هوای رادیاتور اطمینان حاصل کنید.
- بررسی تسمه های پروانه و دینام: تسمه ها را به لحاظ میزان سفتی و پارگی احتمالی چک کنید. جهت بررسی میزان سفتی تسمه آنرا به دو طرف فشار دهید. مقدار حرکت تسمه در دو سمت باید حدود یک سانتیمتر باشد. یعنی باید بتوانید حدود نیم سانتیمتر (۵ میلیمتر)آنرا بطرف خود و نیم سانتیمتر به سمت مقابل فشار دهید.
- اطمینان از عملکرد صحیح نشانگرها: از عملکرد صحیح نشانگرهای دمای آب، فشار روغن و... مطمئن شوید. پس از روشن کردن موتور به نشانگرها توجه کنید. اگر احساس کردید نشانگری مثلا نشانگر دمای آب در ابتدای کار موتور و یا در دوحالت سرد و گرم شدن موتور عملکرد غیر منطقی دارد حتما آن را به واحد مربوطه گزارش کنید.
نکته: همیشه سعی کنید داخل کابین و محفظه موتور و گیربکس را تمیز نگه دارید. همچنین اطراف کلیپر ترمز را همیشه تمیز نگه دارید بخصوص دستگاه هایی که در فضای آلوده به سیمان فعالیت میکنند
کلام پایانی:
با کمی دقت متوجه میشوید که بررسی تمام موارد فوق حدود ۴ دقیقه زمان نیاز دارد اما همین بررسی کوتاه میتواند از ایجاد هزینههای سنگین و خواب بلند مدت دستگاه جلوگیری میکند.
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*