آموزش سرویس و نگهداری لودر

لودر، یک ماشین پرکاربرد با وظایف متعدد

معرفی لودر

لودر یک ماشین قدرتمند و پر کاربرد در صنعت راهسازی و ساختمان‌سازی است. این ماشین در دو نوع چرخ لاستیکی و زنجیری تولید می‌شود و وظایف مختلفی از جمله حمل و جابجایی مواد، خاک برداری، بارگیری کامیون ها، حفاری و تسطیح زمین را انجام می‌دهد. 

اجزاء اصلی لودر: 

  • • موتور: نیروی لازم را جهت حرکت لودر و سیستم هیدرولیک تامین می‌کند. 
  • • سیستم هیدرولیک: قدرت موتور را به بازوها و جام لودر منتقل کرده و باعث حرکت آن‌ها می‌شود. 
  • • سیستم انتقال قدرت: قدرت موتور را به چرخ‌ها جهت حرکت دستگاه منتقل می‌کند. 
  • • شاسی: اجزاء اصلی و کابین رو آن قرار میگیرد. 
  •  

انواع لودر: 

1. لودر چرخ لاستیکی: این نوع لودر سرعت و قدرت مانور بالایی دارد و برای کار در سطوح صاف و سخت مناسب است. 
2. لودر چرخ زنجیری: این نوع لودر به دلیل اصطکاک بیشتر با زمین پایداری و قدرت کشش بسیار بالایی دارد و برای کار در سطوح ناهموار و گلی مناسب است. 

اهمیت سرویس و نگهداری لودر

با انجام سرویس و نگهداری منایب و منظم میتوان به اهداف زیر دست یافت: 

  • • افزایش طول عمر لودر
  • • کاهش هزینه‌های تعمیرات
  • • افزایش راندمان و کارایی لود
  • • کاهش خطرات و حوادث
  •  

نکات مهم در سرویس و نگهداری لودر: 

  • • از دفترچه راهنمای لودر استفاده کنید. 
  • • از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید. 
  • • به سوابق تعمیرات و نگهداری لودر توجه کنید. 
  • • سرویس‌های لودر را توسط تکنسین‌های با تجربه انجام دهید. 
  •  

تقسیم‌بندی سرویس و نگهداری لودر

سرویس و نگهداری لودر به دو دسته تقسیم میشود: 

سرویس و بازدید‌های روزانه که شامل موارد زیر می‌باشد: 

  • • بازدید سطح روغن موتور
  • • بازدید سططح آب رادیاتور
  • • بازدید سطح روغن هیدرولیک
  • • بازدید سطح روغن گیربکس
  • • بازدید کلیه شیلنگهای سیستم هیدرولیک
  • • بازدید کلیه شیلنگهای سیستم سوخت‌رسانی
  • • بازدید تسمه‌ها
  • • بازدید اتصالات و مفاصل
  • • بازدید چرخ‌ها (لاستیک یا زنجیر) 
  • • چک و بررسی از صحت عملکرد علائم هشدار دهنده
  •  

سرویس‌های دوره‌ای که شامل موارد زیر می‌باشد: 

  • • تعویض روغ موتور هر ۱۵۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر روغن موتور هر ۱۵۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر گازوئیل هر ۱۵۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر آبگیر گازوئیل هر ۱۵۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر هواکش موتور هر ۱۵۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر بخار کش تانک هیدرولیک هر ۲۵۰ ساعت
  • • تعویض روغن هیدرولیک هر ۱۵۰۰ ساعت
  • • تعویض فیلتر روغن هیدرولیک هر ۱۵۰۰ ساعت
  • • تعویض روغن دیفرانسیل و فاینال درایوها هر ۲۰۰۰ ساعت
  • • تعویض مایع خنک کاری موتور بصورت سالانه
  • • گریسکاری مفاصل و اتصالات هر ۱۰۰ ساعت
  •  

چند نکته مهم: 

  • 1. قبل از باز کردن پیچ تخلیه کارتل ابتدا شاخص سطح روغن موتور را بیرون کشیده و از میزان سطح روغن آگاه شوید. درصورتی که احساس کردید سطح روغن موتور کمتر یا بیشتر از حد عادی میباشد حتما موضوع را با تکنسین تعمیرات یا مسئولین مربوطه در میان بگذارید. 
  • 2. در زمان تخلیه روغن موتور، به روغن در حال تخلیه دقت کنید. در صورت مشاهده وجود ذرات و ناخالصی‌های اضافه و غیر عادی حتما موضوع را گزارش کنید. 
  • 3. اطراف موتور را به لحاظ اطمینان ازعدم وجود انواع نشتی چک کنید. 
  • 4. در زمان تعویض فیلترها، آن‌ها را از روغن یا گازوئیل (با توجه به نوع فیلتر) پر کنید. 
  • 5. اورینگ فیلترها را قبل از نصب آغشته به روغن کنید. 
  • 6. فیلترها را مطابق با دستورالعمل درج شده به روی آن سفت کرده و از سفت کردن بیش از حد آن‌ها اجتناب کنید. 
  • 7. پیچ تخیله کارتل را به اندازه مناسب سفت نموده و از وارد کردن نیروی بیش از حد به آن دوری کنید. 
  • 8. در صورتی که احتمال نشتی از پیچ تخلیه کارتل وجود دارد علت آن را بررسی نموده و مشکل را برطرف نمایید. 
  • 9. همیشه جهت انجام کارها از ابزار مخصوص و سالم استفاده کنید. 
  •  

یادآوری‌های مهم

  • • فیلتر‌های هواکش را در بازه‌های زمانی مشخص و متناسب با محیط کار دستگاه باد گیری کنید. 
  • • مقادیر ارائه شده برای دستگاه‌هایی هستند که به لحاظ سلامت در وضعیت نرمال هستند. این مقادیر میتواند نسبت به شرایط سلامت دستگاه تغییر کند. 
  • • سعی کنید از روانکارهای توصیه شده توسط سازنده دستگاه استفاده نمایید. 
  • • همیشه دستگاه را پاکیزه نگه داشته و در بازه‌های زمانی مشخص شستشو نمایید. 
  • • نمونه گیری از روغن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص (ترجیحا هر ۳۰۰ ساعت) میتواند در پیشگیری از خسارات شدید جلوگیری کند.
  •  

همچنین پیشنهاد میشود -->> نت اپراتوری لودر ، کلید کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات آن ها