عیب یابی و تعمیرات گیربکس های ماشین آلات راهسازی و معدنی

سیستم انتقال قدرت در ماشین آلات یکی از مهمترین اجزای کاری آن هاست. این سیستم بسته به نوع آن، از اجزایی نظیر گیربکس، موتور، گاردان، دیفرانسیل ، مدار هیدرولیک، کلاچ پک ها  و مبدل گشتاور یا تورکانورتور تشکیل شده است و به طور کلی وظیفه به حرکت درآمدن دستگاه را بر عهده دارد. انواع مختلفی از سیستم های انتقال قدرت در طراحی ماشین آلات راهسازی، معدنی و صنعتی به کار گرفته می شود. یکی از اجزای مهم این سیستم گیربکس ها می باشند. مدل های متنوعی از گیربکس ها به واسطه اینکه از نظر مبانی طراحی و عملکرد بخش های مکانیکی زیادی دارند، تکنسین های فنی ماشین آلات راحت تر با تعمیرات آن ها ارتباط می گیرند. از این رو بسیار مهم است که شرکت های دارنده ماشین آلات برای بهره گیری از توان پرسنل فنی پروژه های خود در عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها برنامه ریزی داشته باشند.

امکان عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها در پروژه ها چقدر فراهم است؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره گردید عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها در قیاس با به طور مثال سیستم هیدرولیک ماشین آلات می تواند راحت تر انجام شود، اما این امر در عمل چطور ممکن است؟ بر هیچکس پوشیده نیست که با توجه به شرایطی که بر اغلب پروژه ها حاکم است، امکان انجام تعمیرات تخصصی با محدودیت های زیادی همراه است. مهمترین عوامل موثر بر ایجاد محدودیت ها را می توان در دو بخش امکانات کارگاهی و توان فنی پرسنل تعمیرگاهی پروژه خلاصه نمود. بدون شک نمی توان انتظار داشت که تعمیرگاهای دایر شده در سطح پروژه ها از امکاناتی در سطح تعمیرگاه های مرکزی بسیاری از شرکت های دارنده ماشین آلات برخوردار باشند. اما بسته به شرایط و مقتضیات پروژه می توان حد بهینه از امکانات را در دسترس پرسنل تعمیرگاهی قرار داد. با نگاهی گذرا به وضعیت عملیات تعمیرات در پروژه ها به سهولیت می توان دید که یکی از مهم ترین عواملی که بعضاً محدودیت های جدی در انجام عیب یابی و تعمیرات در پروژه ها  ایجاد می نماید، عدم دانش و مهارت کافی پرسنل فنی پروژه است. در بیشتر شرکت های دارنده ماشین آلات در مواجه با محدودیت های فوق، دو رویکرد را پیش می گیرند. 

به واسطه اینکه در بسیاری از مواقع آماده به کاری دستگاه در اولویت قرار می گیرد، فارغ از شرایط موجود از نظر امکانات و توان فنی پرسنل، عیب یابی و تعمیرات به ویژه برای اجزایی نظیر موتور و گیربکس در دل پروژه انجام می شود که در اغلب موارد به واسطه دانش و مهارت ناکافی نه تنها عیب یابی و تعمیرات به درستی انجام نمی شود بلکه مشکلات دیگری برای دستگاه ایجاد می نمایند. هنگامی این اتفاق به دفعات در پروژه رخ می دهد برخی از شرکت ها در کنار پرسنل فنی خود به سراغ تکنسین های آزادکار، واحدهای تعمیرگاهی مستقل یا شرکت های ارائه دهنده خدمات فنی می روند. این انتخاب ها می تواند اثربخش و کارآمد باشد. اما در موارد زیادی پیش می آید که این مسیر تنها به افزایش هزینه های نگهداشت می گردد. از این رو لازم است شرکت های دارنده ماشین آلات با توجه به منابع در دسترس، حد بهینه از منظر صرفه اقتصادی برای انتخاب هر یک از این دو رویکر یا به کارگیری توام آن ها برسد. 

عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها یکی از مقوله هاست که شرکت های دارنده ماشین آلات می توانند با هوشمندی از توان پرسنل فنی فعال در پروژه ها بهره کافی را ببرند. اما تحقق این در گرو توانمندسازی پرسنل فنی پروژه هاست. در صورتی که پرسنل تعمیرگاهی در پروژه ها دانش و مهارت کافی داشته ، بسیاری از خرابی های مربوط به سیستم انتقال قدرت ماشین آلات را می توانند رفع کنند و این امر می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

دوره آموزش عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها

با توجه به آنچه گفته شد به درخواست یکی از شرکت های دارنده ماشین آلات، دوره  آموزشی برای عیب یابی و تعمیرات گیربکس های لودر دوسان طراحی برگزار شد. کمپانی دوسان در برخی از مدل های لودر خود از گیربکس های ZF بهره برده است. برند ZF یکی از بزرگترین کمپانی های سازنده گیربکس است و در طیف وسیعی از ماشین آلات و برندها از این گیربکس ها استفاده می شود. بدین جهت توانمندسازی پرسنل فنی تعمیرگاه برای انجام عیب یابی و تعمیرات گیربکس های ZF می تواند یک فرصت باشد. لذا در دوره فوق نیز کارفرما با همین هدف درخواست برگزاری چنین دوره ای را داشت. برای ارتقاء کیفیت آموزش ها و اثربخشی بیشتر آن، طراحی دوره به صورتی انجام شد که بخش اعظم آن به صورت کارگاهی و توسط متخصص تعمیرات این نوع از گیربکس ها انجام شود.

در دوره آموزش عیب یابی و تعمیرات گیربکس های لودر دوسان چه گذشت؟

این دوره که برای پرسنل فنی کارفرما برگزار شد در دو بخش آموزش ها به افراد ارائه گردید. در بخش ابتدایی دوره که مقتصر در نظر گرفته شده بود، مبانی و مفاهیم پایه مربوط به سیستم انتقال قدرت و ساختار و عملکرد آن پرداخته شد. پس از آن با هماهنگی هایی که از پیش با کارفرما انجام گردیده بود، امکانات،تجهیزات کارگاهی و ماشین آلات در دسترس قرار داشت. بر این اساس مدرس دوره مراحل عیب یابی و تعمیرات گیربکس را به صورت کاملا عملی آموزش داد. در این قسمت پس از آموزش هر مرحله از انجام عیب یابی و تعمیرات نظیر شناسایی نشانه های خرابی در سیستم، پیاده و سوار کردن گیربکس، دمونتاژ و مونتاژ کامل گیربکس، نحوه شناسایی قطعات خراب در گیربکس، اندازه گذاری ها و اصول اسمبل کردن اجزای گیربکس فراگیران باید هر یک از مراحل فوق را تکرار می کردند.

گیربکس به کار گرفته شده در لودرهای دوسان از نوع هیدروداینامیک است. در این نوع سیستم عملیات انتقال قدرت توسط انرژی جنبشی روغن انجام می شود. بدین جهت این نوع گیربکس توسط مدار هیدرولیک پشتیبانی می شود. از این رو طی دوره حاضر، نحوه تنظیمات و تعمیرات اجزایی نظیر شیربرقی های گیربکس و کالیبراسیون گیربکس که در تعمیرات آن بسیار اهمیت دارد به شرکت کنندگان آموزش داده شد.

در بخش ارزیابی دوره نیز جهت سنجش اثربخشی آن، فراگیران به تیم های کوچک تعمیراتی تقسیم شدند و هر یک باید بخشی از عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها را به صورت عملی انجام می دادند.

تصاویر دوره عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها:

شرکت کنندگان دوره عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها

کارگاه عیب یابی و تعمیرات گیربکس ها

در پایان به شرکت های دارنده ماشین آلات توصیه می شود که از توانمندسازی پرسنل خود غافل نشوند و آن را نوعی سرمایه گذاری تلقی نمایند. چنانچه تمایل دارید که دوره فوق برای پرسنل فنی شرکت شما برگزار شود، کافیست در بخش آموزش، درخواست خود را ثبت نمایید. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید از طریق شماره های تماس شرکت با ما در ارتباط باشید. 

برای آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی ماشین یار اینجا را کلیک نمایید.