آشنایی با انواع بیل مکانیکی کوماتسو + تحلیل سیستم - ماشین یار

فهرست مطالب


بیل مکانیکی کوماتسو، بی رقیب در صنعت ماشین آلات! بیل مکانیکی کوماتسو را بیشتر بشناسید! تحلیل و بررسی سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو ملاحظات تعمیرونگهداری سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو

بیل های مکانیکی سال هاست با قابلیت انجام عملیات های مختلف نظیر حفاری و باربرداری، جای خود را در پروژه های معدنی، عمرانی و راهسازی تثبیت کرده اند. کمپانی های مختلفی طی سال های پیشین، این ماشین آلات را به صوت انبوه تولید می کنند. یکی از برندهای یکه تاز در تولید بیل های مکانیکی، برند کوماتسو است. بیل های مکانیکی کوماتسو سهم بازار زیادی در سطح جهان و همچنین ایران دارند. از این رو بیل مکانیکی کوماتسو در مدل های مختلف از 20 تن تا تناژهای بسیار بالا (800 تن) در بازارهای جهانی به وفور یافت می شود. طراحی سیستم برق و هیدرولیک بیل  مکانیکی کوماتسو در قیاس با برندهای دیگر کاملا متفاوت و از سطح پیچیدگی بالایی برخوردار است. بدین جهت شرکت های دارنده بیل های مکانیکی کوماتسو از یک سو و تکنسین های فنی از سوی دیگر در تعمیر و نگهداری آن ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.

بیل مکانیکی کوماتسو، بی رقیب در صنعت ماشین آلات!

کمپانی کوماتسو به عنوان یک غول چند ملیتی بیش از 100 سال است که طیف وسیعی از ماشین آلات و تجهیزات سنگین را برای صنایع مختلف تولید می کند. این شرکت که ماشین آلات سنگین خود را با تولید بولدوزر و تراکتور آغاز کرد، از دهه 50 میلادی بیل های مکانیکی را با طراحی های بسیار ساده و ابتدایی به بازار عرضه نمود. طولی نکشید که با خلاقیت ها و طراحی های بی نظیر در دهه های بعدی این کمپانی به یکی از برترین سازندگان بیل های مکانیکی در جهان بدل شد. بیل های مکانیکی کوماتسو سال های زیادی ست که وارد ایران شده اند و سهم بازار قابل توجهی دارند. 

بیل  مکانیکی کوماتسو در تاریخچه تولید خود دچار تحولات قابل توجهی شده است. کمپانی کوماتسو همواره در تلاش است که عملکرد بهتر، کارایی و راحتی بیشتری برای اپراتور این تجهیزات فراهم نماید. برخی از این پیشرفت ها شامل موارد مورد اشاره زیر می باشد.

  • بهبود عملکرد: با ظهور علم هیدرولیک و به کارگیری آن در طراحی بیل های مکانیکی تحول عظیمی در این ماشین آلات رخ داد. بدین واسطه طراحی بیل های مکانیکی کوماتسو به کمک این علم دگرگون شد و پیوسته کمپانی کوماتسو سیستم هیدرولیک بیل های مکانیکی خود را ارتقاء داد. از سوی دیگر با مدد الکترونیک و برق و تلفیق آن ها در راستای عملکرد بهتر تجهیز، باعث شد که سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو به کمک هم توان، انعطاف پذیری و قابلیت های بالایی برای انجام عملیات های مختلف در اختیار اپراتور دستگاه قرار دهند.
  • ارتقاء طراحی کابین: کمپانی کوماتسو طی این سال ها کوشیده به مدد متخصصین خود، کابین های بهبود یافته ای طراحی نماید تا با ارگونومی و وسعت دید بهتر، شرایط عملیاتی بهتری برای اپراتور دستگاه فراهم آورد.
  • ارتقاء عملکرد موتور: کمپانی کوماتسو توانسته طی این سال ها موتورهای بیل های مکانیکی خود را مدرن تر کرده و ضمن کاهش مصرف سوخت توان کاری و عملکرد روان تری را برای آن های رقم بزند. از سوی دیگر به کمک سنسورهای مختلف با دقت بالاتری عملکرد لحظه ای آن ها را قابل رصد نماید. 
  • ارتقاء سیستم کنترلی: به کمک بردهای الکترونیکی، بخش های مختلف دستگاه را به یکدیگر متصل نمود و باعث شد که علاوه بر ارتقاء کیفیت و دقت انجام عملیات با دستگاه، برای نظارت بر عملکرد سیستم ها مختلف تجهیز و انجام عیب یابی منعطف تر بشوند.
  •  

بیل مکانیکی کوماتسو

بیل مکانیکی کوماتسو

بیل مکانیکی کوماتسو را بیشتر بشناسید!

کمپانی کوماتسو بیل های مکانیکی خود را با توجه به شرایط های عملیاتی در پروژه های مختلف در اندازه و وزن های متنوعی تولید می کند. با این حال می توان بیل های مکانیکی تولید شده توسط این کمپانی را در سه دسته کلی قرار داد.

  • ● مینی بیل: بیل های مکانیکی این رده که  برای فضاهای محدود طراحی شده اند بین 5/1 تا 8 تن وزن دارند. مدل های متنوعی از آن ها نظیر PC55, PC56 و PC50MR در تناژ های مختلف تولید می شوند.
  • ● بیل های مکانیکی کوچک تا متوسط: بیل های مکانیکی این دسته که به میان وزن ها معروف هستند طیف وسیعی-تری از اندازه را دارند و در پروژه های متنوعی به کار گرفته می شوند. بیل های این دسته معمولاً وزنی بین 5/6 تا 44 تن دارند. مدل های فراوانی از این دسته نظیر PC200,PC220 و PC400 با سری های مختلف به بازار عرضه شده اند.
  • بیل  های مکانیکی بزرگ: بیل های مکانیکی دسته حاضر که اغلب با نام شاول شناخته می شوند برای پروژه های بسیار بزرگ معدنی و عمرانی طراحی شده اند. وزن آن ها بین 48 تا 400 تن می باشد و بسیار قدرتمند هستند. بیل های PC1250, PC2000 و PC4000 در این دسته قرار می گیرند.

از نظر نام گذاری نیز بیل های مکانیکی کمپانی کوماتسو، ساختار کدگذاری ویژه خود را دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • ● PC: این حروف برای نام گذاری بیل های مکانیکی به کار گرفته می شود. به طور مثال PC200
  • ● اعداد: اعداد بعد از عبارت PC، وزن بیل مکانیکی کوماتسو را نشان می دهد. به طور مثال عدد 2000 در PC2000 نمایان گر این است که مدل فوق الذکر متعلق به دسته بیل های مکانیکی بزرگ می باشد.
  • ● حروف: حروف بعد از اعداد گاهی اوقات نشان دهنده ویژگی یا تغییرات خاص در یک کلاسه از مدل است. برخی از این حروف شامل موارد ذیل می باشد.
    • ○ LC: مخفف « Long Carriage» می باشد که به معنای عریض تر شدن شاسی و زیربندی برای پایداری بیشتر دستگاه می باشد.
    • ○ HR: به مدلی با پیکربندی High Reach یا سطح دسترسی بالا برای عمق حفاری طولانی اشاره دارد.
    • ○ NLC: نشان دهنده یک نسخه Narrow یا باریک از دستگاه که عرض آن کاهش یافته، است.
    •  

تحلیل و بررسی سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو

سیستم برق در بیل مکانیکی کوماتسو

در بیل مکانیکی کوماتسو سیستم برق یکی از مهمترین سیستم های کاری دستگاه محسوب می شود. سیستم برق به کمک سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو را هدایت و بخش اعظمی از عملیات های کاری تجهیز را کنترل می نمایند. به واسطه تنوع مدل در این دستگاه، ممکن است سیستم برق دستگاه دستخوش تغییر گردد. با این حال می توان اجزای اصلی مورد اشاره زیر را در آن ها شناسایی نمود.

باتری

این جزء قلب سیستم برق بیل مکانیکی کوماتسو محسوب می شود و انرژی الکتریکی مورد نیاز اجزاء دیگر را ذخیره و تامین می نماید. ولتاژ باتری در مدل های مختلف متغییر است و معمولا بین 12 یا 24 ولت متغییر می باشد.

موتور استارت

یک موتور الکترونیکی قدرتمند که موتور دیزل را به کمک میل لنگ به حرکت در می آ ورد تا مکانیزم احتراق آغاز و بیل مکانیکی کوماتسو راه اندازی شود.

دینام

این قطعه با تبدیل چرخش مکانیکی موتور به برق AC (جریان متناوب) نیروی برق لازم  دستگاه را تولید می نماید.

تنظیم کننده ولتاژ

این بخش، ولتاژ خروجی دینام را تنظیم نموده و اطمینان می دهد که در محدوده ایمن باقی بماند تا از آسیب به قطعات الکتریکی جلوگیری به عمل آید.

سنسورها

در بیل مکانیکی کوماتسو طیف متنوعی از سنسورها با عملکردهای مختلف در طراحی دستگاه تعبیه شده است. به کمک این سنسورها، تجهیز بر عملکردهای گوناگون خود نظارت نموده و از عملکرد صحیح، ایمن و کارآمد بهینه  اطمینان حاصل می نماید. در زیر برخی از این سنسورها معرفی شده است.

سنسورهای فشار هیدرولیک

این سنسورها، فشار سیال هیدرولیک در سیستم بیل مکانیکی کوماتسو را کنترل می کنند. این داده و اطلاعات ثبت شده توسط سنسورهای فشار هیدرولیک برای کنترل ادوات مختلف دستگاه نظیر بوم، استیک و باکت به کار گرفته می شود.

سنسورهای موقعیت

این سنسورها موقعیت ادوات بیل مکانیکی کوماتسو نظیر باکت و استیک را ردیابی می نمایند. اطلاعات ثبت شده توسط آن-ها برای ارائه بازخورد به اپراتور و کنترل عملکردهای خودکار دستگاه استفاده می شود. به طور مثال سنسور واحد اندازه گیری اینرسی، IMU می باشد که در برخی از مدل هایی که سیستم کنترلی IMC2 را نیز دارند به کار گرفته شده است. این سنسور با ثبت موقعیت باکت،بوم و استیک این امکان را برای دستگاه فراهم می کند که بسته به موقعیت قرارگیری، عملیات حفاری متناسب با درجه شیب تعریف شده و بدون برخورد ادوات به موانع حین انجام کار، انجام پذیرد.

سنسورهای دما

این سنسورها دمای موتور، روغن هیدرولیک و سایر قطعات را کنترل می نمایند. اطلاعات مذکور این امکان را به دستگاه می-دهد که از گرمای بیش از حد اجزا جلوگیری نموده و عملکرد بیل مکانیکی کوماتسو در محدوده ایمن باقی بماند.

سنسورهای سرعت (دور)

این سنسورها، دور موتور تجهیز را کنترل می نمایند. داده های ثبت شده توسط این سنسورها به ECU  ارسال گردیده و متناسب با شرایط مختلف، دور موتور بنا به نیاز تنظیم می شود.

سنسورهای محیطی

این سنسورها دمای محیط، فشار هوا و سایر شرایط محیطی را کنترل می نمایند. از این اطلاعات برای تنظیم عملکرد بهینه دستگاه در موقعیت های مختلف کاری استفاده می شود.

سنسور دور موتور بیل مکانیکی کوماتسو PC220

سنسور دور موتور بیل مکانیکی کوماتسو PC220

شیرهای برقی

شیرهای برقی در سیستم کنترلی بیل  مکانیکی نقش کلیدی دارند. طیف متنوعی از آن ها در طراحی بیل مکانیکی کوماتسو به کار گرفته شده است. در زیر با برخی از آن ها آشنا می شویم.

شیر برقی دو طرفه

این سلونوئیدها، جریان سیال هیدرولیک را در یک جهت کنترل می نمایند. هنگامی که سلونوئید فعال می شود، گذرگاهی را باز نموده و اجازه عبور روغن هیدرولیک را می دهد. در صورتی که این شیر برقی غیرفعال باشد، گذرگاه بسته شده و جریان عبوری را مسدود می نماید. از این نوع سلونوئید برای عملکردهایی نظیر چکش و مدارهای کمکی در سیستم کاری بیل  مکانیکی کوماتسو استفاده می گردد.

شیربرقی سه طرفه

این سلونوئیدها می توانند علاوه بر کنترل جریان روغن هیدرولیک در دو جهت، جریان را به طور کامل مسدود نمایند. از سلونوئیدهای سه طرفه در بیل مکانیکی کوماتسو برای عملکردهایی مانند عملکرد بوم، استیک و باکت به کار گرفته می شود.

شیر برقی چهار طرفه

این شیرها بیشترین امکان کنترلی را فراهم می نمایند. آن ها می توانند از یک طرف، جریان روغن هیدرولیک را در دو جهت هدایت نموده و از طرف دیگر، در صورت نیاز جریان را مسدود و یا حتی به پورت دیگری در سیستم، هدایت کنند. از این نوع سلونوئید در بیل مکانیکی کوماتسو بیشتر برای حرکت دستگاه و عملکرد گردان استفاده می شود.

سلونوئید (شیربرقی) ترکیب و تلفیق در بیل مکانیکی کوماتسو 220

سلونوئید (شیربرقی) ترکیب و تلفیق در بیل مکانیکی کوماتسو 220

کامپیوترهای (بردهای) دستگاه

واحد کنترل موتور (ECU)

این واحد یک برد الکترونیکی است که عملکردهای مختلف موتور در دستگاه را کنترل می نماید. از عملکردهای مهم این واحد، بهینه سازی موتور می باشد. ECU به کمک اطلاعات دریافتی از سنسورهای متنوع در موتور نظیر سرعت و دما، پارامترهایی مانند میزان تزریق سوخت و ورودی هوا را برای عملکرد بهینه موتور تنظیم می کند. همچنین در صورتی که در عملکرد موتور نقصی شناسایی نماید علاوه بر اطلاع به اپراتور دستگاه از طریق چراغ های هشدار، قدرت موتور را برای جلوگیری از آسیب بیشتر محدود می کند. 

واحد کنترل اصلی دستگاه (MCU)

کنترل کلیه عملیات دستگاه توسط این واحد صورت می پذیرد. MCU با دریافت اطلاعات از سایر کامپیوترهای (بردهای) دستگاه و اجزای مختلف در سیستم های کاری تجهیز، عملیات های کاری را هدایت می نماید. سیگنال ها از سنسورهای دستگاه نظیر سنسور فشار هیدرولیک، سنسور موقعیت و ورودی های اپراتور که به کمک اهرم ها و کنترل پنل داخل کابین انجام می-پذیرد را دریافت و پس از پردازش، دستورالعمل های لازم را به اجزا ارسال می نماید. 

واحد کنترل پنل (HMI)

این واحد کنترلی (برد) دستورات لازم حین انجام عملیات توسط اپراتور را دریافت می نماید. داخل کابین اپراتور به کمک صفحه نمایش کنترل پنل، امکان دریافت اطلاعات کار ضروری تجهیز نظیر وضعیت موتور،سطح سوخت، هشدارهای تشخیصی و حتی در برخی مدل ها دوربین را فراهم می نماید. علاوه بر این برخی از اطلاعات به کمک جوی استیک ها، اهرم ها و سوئیچ ها به این واحد ارسال می گردد.

واحد کنترل الکتریکی HVAC

این واحد کنترلی که در بیل مکانیکی کوماتسو با نام پنل تهویه مطبوع یا کنترل کننده AC شناخته می شود، وظیفه مدیریت دمای داخل کابین را بر عهده دارد. پنل تهویه مطبوع امکان تنظیم گرمایش و سرمایش داخل کابین را برای اپراتور فراهم می-کند. 

سوئیچ ها و اهرم ها

کمپانی کوماتسو با توجه به تمرکز بر راحتی داخل کابین و افزایش امکان کنترل دستگاه برای اپراتور، بسته به مدل بیل مکانیکی، طیف متنوعی از سوئیچ ها و اهرم های کنترلی را برای بهبود مانور دستگاه و ارتقاء کارایی آن در شرایط مختلف کاری به کار گرفته است.

کانکتورها

در سیستم برق بیل مکانیکی کماتسو، کانکتورهای متنوعی برای اتصالات برقی به کار گرفته شده است. در این میان برخی از انواع کانکتورها بیشتر در دستگاه به کار گرفته شده اند که در زیر به آن ها اشاره می شود.

کانکتورهای دویچ (DEUTSCH)

این نوع از کانکتورها در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم می باشند. در بیل  مکانیکی کوماتسو از کانکتورهای دویچ بیشتر برای اتصالات سنسورها و چراغ ها استفاده می شود. 

کانکتورهای آمفنول TE

 یکی دیگر از کانکتورهای پرکاربرد در طراحی سیستم برق بیل مکانیکی کوماتسو می باشد. این کانکتور برای انتقال نیرو، سیگنال و داده بسیار مناسب است.

کانکتور یازاکی (Yazaki)

این نوع کانکتور در بیل مکانیکی کوماتسو بیشتر در بخش هایی از سیستم برق که مربوط به موتور یا کنترل دستگاه توسط اپراتور است، استفاده می شوند.
با توجه به تنوع بسیار در کانکتورهای مورد استفاده در طراحی بیل مکانیکی کوماتسو، این برند برای هر مدل جزئیات مفصلی از نوع کانکتورها و محل استفاده آن ها در شاپ منوآل تعمیرات دستگاه ارائه می کند. در تصویر زیر می توانید به صورت نمونه بخشی از اطلاعات مربوط به کانکتورهای بیل مکانیکی کوماتسو PC800 را مشاهده نمایید.

نمونه جدول جزئیات کانکتورها و جانمایی آن ها - بیل مکانیکی PC800

نمونه جدول جزئیات کانکتورها و جانمایی آن ها - بیل مکانیکی PC800 

دسته سیم

این شبکه از کابل های الکتریکی، برق و سیگنال های الکتریکی را در سراسر دستگاه حمل نموده و اجزای مختلف را به هم متصل می نمایند. به جهت سهولت در عیب یابی و رفع خرابی های مربوط به سیم کشی، کمپانی کوماتسو، رنگ بندی ویژه ای برای هر بخش از سیم کشی درنظر گرفته است. در تصویر زیر جدول رنگ بندی سیم های دستگاه های کوماتسو قابل مشاهده می باشد.

نمونه جدول جزئیات کانکتورها و جانمایی آن ها - بیل مکانیکی PC800

نمونه جدول جزئیات کانکتورها و جانمایی آن ها - بیل مکانیکی PC800

سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو

طراحی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو با توجه به تناژ خود ممکن است، تغییر نماید.  بیل های مکانیکی میان وزن کوماتسو، سیستم هیدرولیک از نوع مدار بسته (CLSS) و در انواع سنگین وزن آن ، سیستم به صورت مدار باز (OLSS) می-باشد. به طور خلاصه، در سیستم های مدار باز، سیال وارد شیر کنترل اصلی می‌شود و از شیر کنترل اصلی هم تخلیه می‌گردد. اما در سیستم مدار بسته تخلیه سیال از شیرهای فشار شکنی که در سیستم قرار دارد تخلیه می‌شود. طراحی سیستم هیدرولیک در مدل ها مختلف بیل مکانیکی کوماتسو ممکن است در جزئیات کمی متفاوت باشد، با این حال برخی از اجزای اصلی این سیستم شامل موارد مورد اشاره زیر می باشد.

پمپ هیدرولیک

این بخش از سیستم وظیفه تامین نیروی لازم برای عملکرد های مختلف دستگاه را برعهده دارد. به کمک نیروی مکانیکی موتور، روغن هیدرولیک را تحت فشار قرار داده و انرژی حرکتی لازم برای حرکت دستگاه، ادوات و سایر عملکردها را فراهم می نماید. بسته به مدل بیل مکانیکی کوماتسو پمپ های مختلفی در سیستم به کار گرفته می شود.برخی از آن ها شامل موارد مورد اشاره زیر می باشد.

پمپ های دنده ای

این پمپ ها به دلیل سادگی و دوام خود شناخته می شوند. از آن ها اغلب برای کاربردهای فشار کم تا متوسط استفاده می شود. پمپ های دنده ای در سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو به عنوان پمپ سروو در طراحی سیستم به کار گرفته شده است.

پمپ های پیستونی

این نوع پمپ راندمان بالاتر و کنترل جریان بهتری را فراهم می نماید و برای تولید فشار بالا و حرکات دقیق دستگاه به کار می-رود. در بیل مکانیکی کوماتسو از این پمپ به عنوان پمپ هیدرولیک اصلی یا مادر استفاده می شود.

نمونه پمپ هیدرولیک مادر بیل مکانیکی کوماتسو

نمونه پمپ هیدرولیک مادر بیل مکانیکی کوماتسو

شیرکنترل اصلی در بیل مکانیکی کوماتسو

این شیر به عنوان واحد کنترل مرکزی برای سیستم هیدرولیک عمل می نماید. از یک سو سیگنال ها را از کنترلرهای اپراتور نظیر جوی استیک و اهرم ها و از سوی دیگر از واحد کنترل اصلی دستگاه MCU دستورالعمل ها لازم را دریافت می نماید. بر این اساس شیرکنترل اصلی، روغن هیدرولیک تحت فشار را به ادوات یا بخش های دیگر سیستم هدایت می نماید. در طراحی سیستم بسته به مدل، ممکن است از شیرهای برقی یا کنترل جهت برای عملکردهای مختلف شیرکنترل اصلی استفاده گردد.

شیر LS

شیر LS در سیستم هیدرولیک بیل  مکانیکی کوماتسو مخفف "Load Sensing Valve" می باشد. این جزء جریان روغن هیدرولیک را براساس نیازهای عملکردی دستگاه کنترل می نماید. هر زمان که اپراتور در حال کار با ادوات است و در حال انجام عملیات های مختلف می باشد، شیر LS، فشار را در مدار هیدرولیک دستگاه حس و براساس آن شیر جریان روغن هیدرولیک از پمپ را تنظیم می نماید. همچنین در صورتی که با توجه به وضعیت دستگاه تقاضای نیروی کمتری وجود داشته باشد، برای جلوگیری از آسیب به موتور و اجزای هیدرولیک و نیز صرفه جویی در سوخت، دبی روغن هیدرولیک را کاهش می دهد.

شیر PC

شیر PC که به صورت سه راهی می باشد، در داخل پیستون سروو پمپ تعبیه شده است. این شیر توسط کنترلر دستگاه از راه سلونوئید PC-EPC کنترل می‌شود و بالاترین تناسب بین دبی و فشار را بوجود می‌آورد. به طور مثال هنگامی که فشار بر روی جک ها زیاد می شود، فشار شیر LS چنانچه این شیر در سیستم نباشد، بدون محدودیت زیاد می گردد و باعث خاموش شدن موتور می شود. این شیر در شرایط مورد اشاره، وارد عمل شده و دبی پمپ را کاهش می دهد.

شیر LS (PC)-EPC

در سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو، این شیر عملکرد شیر حسگر بار (LS) و شیرکنترل الکترونیکی فشار (EPC) را تلفیق می کند. شیر حسگر بار (LS) ، جریان روغن هیدرولیک را براساس نیازهای بار کاری که روی بیل مکانیکی قرار می گیرد، تنظیم می کند. شیرکنترل الکترونیکی فشار (EPC) نیز فشار سیستم را براساس پارامترهای مختلف نظیر سرعت موتور و عملکردهای تجهیز، تعیین می نماید.

نمونه شیرکنترل اصلی بیل مکانیکی کوماتسو

نمونه شیرکنترل اصلی بیل مکانیکی کوماتسو

جک های هیدرولیک

 این اجزا نیروی حاصل از جریان روغن هیدرولیک تحت فشار را به حرکت خطی تبدیل می کنند. بوم، استیک و باکت بیل مکانیکی برای انجام عملیات های مختلف توسط این اجزا هدایت می شوند.

آکومولاتور

یکی از اجزای مهم سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو محسوب می شود. آکومولاتور در سیستم نقش حفظ عملکرد روان و پایدار سیستم را بر عهده دارد. این جزء در سیستم عملکردهای مختلفی دارد. آکومولاتور به عنوان یک مخزن هیدرولیک عمل می کند که روغن هیدرولیک تحت فشار را ذخیره و هنگامی که سیستم کنترل بیل مکانیکی برای انجام حرکات دقیق یا غلبه بر مقاومت (به طور مثال بلند کردن اجرام) نیاز به افزایش فشار ناگهانی دارد، این فشار را در اختیار سیستم قرار می دهد. آکومولاتور در مواقعی که ممکن است سیستم با افت فشار ناگهانی یا نوسانات فشار مواجه شود با عملکرد خود مانع از این اتفاق می گردد. همچنین این جز به اپراتور این امکان را می دهد که در هنگام خاموش بودن دستگاه، عملکردهای خاصی را در اختیار داشته باشد.

تانک هیدرولیک

این مخزن روغن هیدرولیک را ذخیره نموده و آن را خنک نگه می دارد. همچنین امکان جداسازی و فیلتر کردن هوا را برای حفظ پاکیزگی سیستم فراهم می کند. 

شیلنگ های هیدرولیک

این شیلنگ های پرفشار، اجزای مختلف سیستم هیدرولیک را به یکدیگر مرتبط می نمایند.

ملاحظات تعمیرونگهداری سیستم برق و هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو

سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو می تواند به دلایل مختلفی دچار خرابی شده یا عملکرد آن با نقص همراه گردد. برخی از عیوب رایج این سیستم در زیر مورد اشاره قرار گرفته است.

  • کندی ادوات: این مشکل می تواند به دلیل بروز ایراد در شیر PC، LS، اجزای شیرفشارشکن، پمپ پلانجر، پیستون سروو،پمپ هیدرولیک اصلی یا عدم تنظیم آن ها باشد.
  • کندی حرکت دستگاه یا ریپ زدن آن: بروز این مشکل می تواند معمولاً به واسطه خرابی شیرفشارشکن، شیر مرج دیوایدر، شیر LS، شیر PPC یا ایراد در شیر جبران کننده فشار رخ دهد.
  • انحراف زنجیرهای یکی از طرفین در هنگام شروع حرکت: ممکن است این عیب به علت وجود نقص در شیر جبران کننده فشار یا مسدود بودن حفره دریچه گاز در مدار سروو بروز نماید.
  • زنجیر یک طرف از بیل مکانیکی حرکت نمی کند: به دلیل وجود عیب در شیر جبران کننده شیرکنترل اصلی و یا خرابی دریچه ایمنی موتور معمولاً این مشکل اتفاق می افتد.
  • بوم دستگاه ضعیف کار می کند: این مشکل ممکن است به علت ایراد در مدار پایلوت، نشتی پمپ اصلی یا جک ها بروز کند.
  •  

نمونه خرابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو - نشتی زیاد

نمونه خرابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو - نشتی زیاد

سیستم برق

سیستم برق بیل مکانیکی کوماتسو در عین اینکه بسیار قابل اطمینان طراحی شده است، اما ممکن است به دلیل کاربری ناصحیح یا فرسودگی در چرخه عمر خود دچار خرابی گردد. برخی از خرابی های رایج این سیستم به شرح زیر می باشد: 

  • باتری: این خرابی می تواند به دلایل مختلفی نظیر چرخه های طبیعی شارژ ودشارژ، هوای بسیار سرد، خرابی پایانه ها و وجود مشکل در دینام رخ دهد. وجود نقص در باتری ممکن است خود را با نشانه  هایی نظیر کندی میل لنگ در هنگام شروع به کار، کم شدن نور چراغ ها و فعال شدن نشانگر مربوط به موتور استارت بر روی کنترل پنل دستگاه در هنگام چرخاندن سوئیچ نشان دهد.
  • دینام: خرابی دینام ممکن است ناشی از بروز مشکل در رگلاتور ولتاژ باشد. در این حالت رگلاتور معیوب باعث ایجاد اضافه ولتاژ در سیستم می گردد و ممکن است به باتری و سایر اجزای برقی آسیب بزند. همچنین مشکلات دینام می تواند به دلیل فرسودگی برس های آن رخ دهد. برس های دینام برای تولید برق، با شفت چرخان دینام تماس پیدا می کنند. فرسودگی یا خرابی این برس ها، مانع تماس مناسب آن ها با شفت می شود. معمولاً هنگام بروز خرابی  در دینام چراغ هشدار باتری روشن می شود یا چراغ ها و رادیو سوسو می زنند. به ویژه هنگامی که دستگاه زیر بار است.
  • سیم کشی: در سیم کشی سیستم برق بیل مکانیکی کوماتسو ممکن است خرابی هایی نظیر اتصال کوتاه، فرسودگی و پارگی رخ دهد. معمولاً این مشکلات با بوی سوختگی، جرقه یا دود به واسطه افزایش ناگهانی جریان، همراه است.
  • سنسورها: در دستگاه ممکن است خود سنسور یا اتصالات آن طی زمان دچار مشکل گردند. اغلب در چنین شرایطی اطلاعات سنسور بخش معیوب، به درستی ارسال نمی شود. درنتیجه داده های عملکردی بر روی مانیتور پنل و چراغ های هشدار به درستی نمایش داده نمی شوند. 
  • کنترل پنل: اجزای موجود در صفحه کنترل اصلی مانند بردهای مدار یا سوئیچ ها ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد، نوسانات الکتریکی و فرسودگی داخلی دچار مشکل شوند. همچنین بعضاً پیش می آید که کنترل پنل با مشکلات نرم افزاری مواجه گردد.
  • موتور استارت: مشابه دینام، برس های فرسوده می توانند اثربخشی موتور استارت را در چرخاندن موتور کاهش دهند. علاوه بر این باید درنظر داشت که بروز خرابی در شیربرقی ها می تواند از فعال شدن موتور استارت جلوگیری نماید.
  •  

علاوه بر مورد اشاره فوق ممکن است سیستم برق و هیدرولیک بیل  مکانیکی کوماتسو، خرابی های متنوع دیگری در آن ها بروز نماید. در چنین شرایطی بهتر است که تکنسین فنی با ابزارهای عیب یابی دستگاه آشنایی کافی داشته باشد. یکی از ابزارهای عیب یابی کارآمد، کدهای خطای سازنده دستگاه می باشند. کنترل پنل بیل مکانیکی کوماتسو همانند یک دستگاه دیاگ عمل می نماید و در هنگام بروز خرابی در سیستم اطلاعات متنوع و دقیقی را در اختیار می گذارد. در شاپ منوآل های همه بیل های مکانیکی کوماتسو جدول کاملی از کدهای خطا و تفصیر آن در اختیار گذاشته شده است. در بیل مکانیکی کوماتسو کدهای خطا یک پیشوند دارند که نشان می دهد عیب مربوط به کدام قسمت از دستگاه می باشد. همه کدهای خطا با یکی از حروف زیر شروع می شوند.

  • E: خطاهای مربوط به موتور، به طور مثال E10
  • H: خطاهای مربوط به سیستم هیدرولیک مانند H01
  • A: خطاهای مربوط به سیستم هشدار نظیر A14
  • B: خطاهای مربوط به سنسورها به طور مثال B21
  •  

در پایان لازم به ذکر است که  دستیابی به دانش و مهارت کافی برای انجام عملیات عیب یابی و تعمیرات بر روی بیل مکانیکی کوماتسو نیازمند درک کامل ساختار و عملکرد سیستم های این تجهیز و همچنین تسلط کامل بر ابزارها و روش های شناسایی و رفع عیب می باشد. این امر بدون صرف زمان و سرمایه گذاری به کمک آموزش میسر نیست. به عنوان تکنسین فنی تعمیرات یا دارنده بیل های مکانیکی کوماتسو می توانید از بستر آموزشی که شرکت ماشین یار برای کسب مهارت فنی ایجاد نموده است، بهره ببرید. برای کسب آشنایی بیشتر با خدمات ماشین یار (آموزش، خدمات فنی و مشاوره) در زمینه بیل مکانیکی کوماتسو، کافیست اینجا را کلیک نمایید.