آموزش سرویس و نگهداری دستگاه حفاری

مهارت‌های حیاتی برای آموزش سرویس و نگهداری دستگاه‌ حفاری

دستگاه حفاری وسیله ای است که از آن برای استخراج تکه ای از لایه های سطحی یا زیر سطحی خاک استفاده میشود تا مشخصات فیزیکی و مقاومت آن لایه ها مشخص گردد.

اجزاء دستگاه حفاری

  • • شاسی
  • • موتور
  • • سیستم حرکت
  • • تجهیزات حفاری
  •  

نقش دستگاه حفاری در پروژه ها

دستگاه های حفاری نقشی کلیدی در معادن دارند و همچنین در برخی پروژه های راهسازی مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع میتوان این دستگاه ها را خط مقدم در معادن و برخی پروژه های عمرانی دانست بنابراین توقف این دستگاه میتواند به روند اجرایی کار آسیب جدی  وارد کند بنابراین ضروری است که جهت بهره برداری هر چه بهتر این دستگاه نسبت به آموزش سرویس و نگهداری آن حساس بود زیرا آموزش سرویس و نگهداری و اجرای برنامه های آن باعث افزایش عمر دستگاه و در نتیجه پیشبرد بهتر پروژه خواهد بود.

لزوم آموزش سرویس و نگهداری دستگاه حفاری

برای فهم عمیق تر از اهمیت موضوع آموزش سرویس و نگهداری در دستگاه حفاری بهتر است ابتدا منظور یا همان تعریف برنامه سرویس و نگهداری را بیان کنیم.

تعریف برنامه های سرویس و نگهداری

به مجموعه ای از برنامه های زمانبدی شده گفته میشود که در آن موارد مصرفی دستگاه در زمان مشخص تعویض شده و بازدیدهایی مطابق با دستورالعمل فنی از قسمت های مختلف دستگاه و براساس آموزش سرویس و نگهداری که به تکنسین ها و اپراتور داده میشود، صورت میگیرد.

اهمیت برنامه های سرویس و نگهداری

ماشین آلات و دستگاه های مختلف در معادن و پروژه ها در اصل ماشین آلاتی هستند که با آن کار اقتصادی انجام میشود بنابراین هرچه ما بتوانیم از هزینه های این دستگاه ها کم کنیم در اصل سود دهی آن را افزایش داده ایم.

برای رسیدن به این هدف بهترین کار این است که ما براساس اصول و دستورالعمل های فنی مجموعه اقداماتی بر رو دستگاه انجام دهیم که بهترین راه برای تضمین کیفیت این مجموعه اقدامات، ارائه آموزش سرویس و نگهداری به افراد مرتبط با دستگاه میباشد.

برنامه های سرویس و نگهداری دستگاه حفاری

اگر بخواهیم به صورت اصولی آموزش سرویس و نگهداری را بیان کنیم باید آن را بطور کلی به دو دسته تقسسیم کنیم:

  • • آموزش سرویس و نگهداری روزانه و ارائه برنامه های آن جهت انجام
  • • آموزش سرویس و نگهداری دوره ای و ارائه برنامه های آن جهت اجرا
  •  

آموزش سرویس و نگهداری روزانه

برنامه سرویس و نگهداری روزانه: این مجموعه از بازدیدها بصورت روزانه و قبل از بکارگیری دستگاه توسط اپراتور صورت میگیرد که معمولا به آن نت اپراتوری میگویند. این بررسی ها شامل موارد زیر میباشد:

  • • بازدید سطح آب رادیاتور
  • • بازدید سطح روغن موتور
  • • بازدید سطح روغن هیدرولیک
  • • بازدید سطح روغن کمپرسور
  • • بازدید میزان سفتی تسمه های دینام و پروانه
  • • بازدید شبکه های عبور هوای رادیاتور
  • • بازدبد اطراف موتور جهت اطمینان از عدم نشتی سوخت،آب و روغن
  • • بازدید اطراف کمپرسور جهت اطمینان از عدم نشتی روغن و باد
  • • بازدید کلیه شیلنگ ها جهت اطمینان از عدم نشتی و آسیب دیدگی احتمالی
  • • بازدید میزان سفتی زنجیر حرکت
  •  

آموزش سرویس و نگهداری دوره ای

برنامه سرویس و نگهداری دوره ای: این برنامه ها در زمانبدی های مشخص و توسط تکنسین های واحد سرویس و نگهداری انجام میشود. چند نکته مهم در خصوص این اقدامات وجود دارد که به آنها اشاره میکنیم.

نکات مهم:

  • • قبل از باز کردن پیچ تخلیه کارتل ابتدا شاخص سطح روغن موتور را بیرون کشیده و از میزان سطح روغن آگاه شوید. درصورتی که احساس کردید سطح روغن موتور کمتر یا بیشتر از حد عادی میباشد حتما موضوع را با تکنسین تعمیرات یا مسئولین مربوطه در میان بگذارید.
  • • در زمان تخلیه روغن موتور، به روغن در حال تخلیه دقت کنید. در صورت مشاهده وجود ذرات و ناخالصی های اضافه و غیر عادی حتما موضوع را گزارش کنید.
  • • اطراف موتور را به لحاظ اطمینان از عدم وجود انواع نشتی چک کنید.
  • • در زمان تعویض فیلترها، آنها را از روغن یا گازوئیل (با توجه به نوع فیلتر) پر کنید.
  • • اورینگ فیلترها را قبل از نصب آغشته به روغن کنید.
  • • فیلترها را مطابق با دستورالعمل درج شده به روی آن سفت کرده و از سفت کردن بیش از حد آن ها اجتناب کنید.
  • • پیچ تخیله کارتل را به اندازه مناسب سفت نموده و از وارد کردن نیروی بیش از حد به آن دوری کنید.
  • • در صورتی که احتمال نشتی از پیچ تخلیه کارتل وجود دارد علت آن را بررسی نموده و مشکل را برطرف نمایید.
  • • همیشه جهت انجام کارها از ابزار مخصوص و سالم استفاده کنید.
  •  

برنامه سرویس و نگهداری دستگاه حفاری

  • • تعویض روغ موتور هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر روغن موتور هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر گازوئیل هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر آبگیر گازوئیل هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر هواکش موتور هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر هواکش کمپرسور هر 150 ساعت
  • • تعویض فیلتر بخار کش تانک هیدرولیک هر 250 ساعت
  • • تعویض روغن کمپرسور هر 500 ساعت
  • • تعویض فیلتر روغن کمپرسور هر 500 ساعت 
  • • تعویض فیلتر سپراتور هر 1000 ساعت
  • • تعویض روغن هیدرولیک هر 1500 ساعت 
  • • تعویض فیلتر روغن هیدرولیک هر 1500 ساعت
  • • تعویض روغن فاینال درایوها هر 2000 ساعت
  • • تعویض فیلتر داست کالکتور هر 2000 ساعت
  • • تعویض مایع خنک کاری موتور بصورت سالانه
  • • گریسکاری مفاصل و اتصالات هر 100 ساعت
  •  

یادآوری های مهم

  • • فیلتر های هواکش را در بازه های زمانی مشخص متناسب با محیط کار دستگاه بادگیری کنید.
  • • مقادیر ارائه شده برای دستگا هایی هستند که به لحاظ سلامت در وضعیت نرمال هستند. این مقادیر میتواند نسبت به شرایط سلامت دستگاه تغییر کند.
  • • سعی کنید از روانکارهای توصیه شده توسط سازنده دستگاه استفاده نمایید.
  • • همیشه دستگاه را پاکیزه نگه داشته و در بازه های زمانی مشخص شستشو نمایید.
  • • نمونه گیری از روغن ها در بازه های زمانی مشخص (ترجیحا هر 300 ساعت) میتواند در پیشگیری از خسارات شدید جلوگیری کند.
  •  

گفتار پایانی

آموزش همیشه میتواند کارایی افراد به دنبال آن بازدهی هر سازمانی را افزایش دهد و آموزش سرویس و نگهداری ماشین آلات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بدون شک میتوان با ارائه آموزش سرویس و نگهداری به تکنسین هایی که در این زمینه فعالیت دارند بازدهی کار نیروهای فنی و راندمان ماشین آلات را افزایش داد و با بالا رفتن این دو المان هزینه های تعمیرات و خواب دستگاه ها کاهش پیدا کرده که مجموعه این موارد برابر با سودآوری بیشتر خواهد بود.