ارتباطات موثر در سازمان نقش کلیدی در ارتقاء بهرهوری دارند. واحدها و افراد مختلف در سازمان نقشهای ویژه خود را ایفا کرده و هر کدام در قبال خروجیهای کار خود پاسخگو هستند. برای افزایش بهرهوری در بخشهای مختلف سازمان، نیاز به افزایش هماهنگی بین این واحدها وجود دارد. انتظارات مختلف مدیران ارشد از مدیر ماشین آلات، دسترسی پراکنده به اطلاعات و تخصصهای متنوع افراد و واحدهای مختلف بعضا باعث میشود که امکان این هماهنگی محدود شود و سازمان به شکل یک مجمع الجزایر جدا و حتی گاهاً غیر همسو در بیاید. حاصل این وضعیت در نهایت کاهش بهرهوری و زیان است.
سازمانهای تجهیز-محور و ساختار سازمانی حول مدیر ماشین آلات
میتوانیم سازمانها را به عنوان مجموعه یا بهتر بگوییم سیستمی متشکل از انسانها، داراییها و فرآیندها تصور کنیم. واحدها یا تیمهای مختلف کاری مجموعهای از داراییها را که میتوانند فیزیکی یا نامشهود باشند در مجموعه ای از فرآیندها به کار میگیرند تا خروجیهای مورد انتظار مهمترین دسته از ذینفعان سازمان، یعنی مشتریان و مالکان سازمان یا شرکت محقق شود. مشتریان راضی، مالکان را راضی خواهند کرد.
به سازمانهایی مانند شرکت های راهسازی و معدنی که بخش مهمی از داراییهایشان متشکل از تجهیزات و ماشین آلات باشد، سازمان تجهیز-محور میگوییم. با این نامگذاری سعی داریم نشان دهیم که حتی اگر آدمها و فرآیندها در چنین سازمانهایی در دسترس باشند، بدون وجود تجهیزات و ماشین آلات، فعالیت سازمان غیرممکن است. یک شرکت دارنده ماشبنآلات راهسازی و معدنی یا یک شرکت دریایی و بندری و یا صنایع دارنده تجهیزات و خط تولید، از جمله سازمانهای تجهیزمحور محسوب میشوند. مدیر ماشین آلات یکی از سمت ها در چنین سازمان هایی محسوب می شود.
در این سازمانها معمولا ساختاری از نقشها و سمتهای سازمانی برای خرید، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات و همچنین از رده خارج کردن تجهیزات و ماشین آلات تعبیه شده است. در شرکتهای دارنده ماشین آلات راهسازی و معدنی یک مسئول یا مدیر ماشین آلات نقش کلیدی در این ساختار ایفا میکند. در این ساختار واحدهای دیگری نظیر دفتر فنی، واحد نت، واحد بازرگانی، انبار و ... نیز به چشم میخورد که وظایف و اختیارات آن مرتبط با ماشین آلات و تجهیزات تعریف شده است.
مدیر یا مسئول ماشین آلات چه نقشی دارد؟
مسئول یا مدیر ماشین آلات، در قبال دسترس پذیری و قابلیت اطمینان این تجهیزات به مدیران ارشد یا مدیران بهرهبرداری پاسخگو است. در برخی از سازمانها با ناوگان پرتعدادتر این جایگاه به سطح معاونت ارتقاء پیدا میکند. در سازمانها یا شرکتهایی با تعداد ناوگان کم یا متوسط ممکن است شخص مدیر عامل این نقش را ایفا کند. به هر حال مسئول یا مدیر ماشین آلات همواره با حجم زیادی از خرابیها و کارهای سرویس و نگهداری دست به گریبان است. او در برابر انتظارات بهرهبردار ماشین آلات ناگزیر است که گاهاً سلامت دستگاه را فدا کند. در برابر واحد بازرگانی و مالی خیلی وقتها باید از درخواستهای خرید کالا، قطعات یا خدمات تخصصی یا پرداخت به موقع به پیمانکاران و تامین کنندگان کوتاه بیاید.
اینها تنها نمونههایی از چالشهای پیش روی یک مدیر یا مسئول ماشین آلات محسوب میشود که نشان از دشواری هماهنگی و همسویی تلاشهای واحدهای مختلف حول موضوع ماشین آلات در یک سازمان تجهیز-محور محسوب میشوند. اهمیت موضوع ماشین آلات ایجاب میکند که همه سازمان برای تحقق اهداف دسترسپذیری و قابلیت اطمینان ماشین آلات تلاش کنند.
مسئولیت مدیران ارشد در قبال ماشین آلات و مدیر ماشین آلات
همانطور که گفته شد، خواب ماشین آلات سنگین میتواند به خواب کل یک شرکت راهسازی، معدنی یا صنعتی منجر شود. همین امر نشان میدهد که تعهد و همسویی در خصوص نگهداری صحیح از ماشین آلات باید در سطحی بالاتر از مدیر ماشین آلات حمایت شود.
نمونههای موفق و بهتریت تجربیات در صنایع پیشرو دارنده ماشین آلات سنگین نشان داده است که برای موفقیت در نگهداری و تعمیرات موثر ماشین آلات، مدیر ارشد شرکت یا سازمان باید به صورت موثر از برنامههای محوله به مدیر ماشین آلات حمایت کند. این حمایت در قالب سیاست یا خط مشی مدیریت ماشین آلات به طور جدی نمود پیدا میکند. مدیر ارشد سازمان همچنین نقش بسیار مهمی در شکل دهی به فرهنگ نگهداشت پیش کنشی و پیش اقدام در برابر فرهنگ واکنشی دارد.
مدل آپتایم، پیشنهاد یک زبان کارآمد برای ارتباط مدیر ماشین آلات با سازمان
جلب حمایت مدیر ارشد سازمان و همچنین ایجاد همسویی بین واحدهای مختلف عملیات و پشتیبانی در سازمان، بدون دسترسی به یک تصویر و زبان مشترک حول موضوع ماشین آلات بعید به نظر میرسد. مدلهای مرجع میتوانند نقش مهمی در ایجاد و توسعه زبان مشترک ایفا نمایند. مدل آپتایم در مدیریت ماشین آلات و نت، یکی از مدلهای موثر و کارآمد محسوب میشود.
سازمانهای تجهیز-محور در صنایع گوناگون از نفت و پتروشیمی گرفته تا شرکتهای پیمانکار عمرانی و معدنی، نتایج خارقالعادهای از استقرار این مدل حاصل کردهاند. آشنایی و آموزش سطوح مختلف مدیران سازمانی با اجزاء سیستم نت و مدیریت ماشین آلات به آنها کمک میکند که نقش و اهمیت کار خود در خلق ارزش اقتصادی به وسیله ماشین آلات و تجهیزات را بهتر درک نموده و برای ارتقاء آن تلاش کنند. مدیر ماشین آلات می تواند پیشبرنده این برنامه ها در سطح سازمان باشد.
سطوح و جنبههای در مدل آپتایم
تجربیات موفق بسیاری از نتایج مثبت آموزش و استقرار سیستم نت و تعالی طبق مدل آپتایم داریم. مدل آپتایم، اجزاء سیستم نت یا مدیریت ماشین آلات را در سه سطح رهبری، الزامات و انتخابهای تعالی تبیین میکند. همچنین در هر یک از این سطوح جنبههای مختلف مربوط به آن سطح را توصیف نموده و الگوهای نامناسب کار در هر یک از این جنبهها را در کنار نمونهها و الگوهای بهینه که از مطالعه سازمانهای پیشرو حاصل شده است، ارایه میکند.
در سطح رهبری دو رکن استراتژی و کارکنان دیده می شود. در سطح الزامات موضوعات ملموس تری مانند فرآیند مدیریت کار، مدیریت قطعات یدکی، نرم افزار پشتیبان CMMS، مراقبت های پایه و مدیریت عملکرد ماشین آلات قرار داده شده است. در نهایت در سطح انتخاب های تعالی سه موضوع نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان، بهبود مستمر و مدیریت ماشین آلات مبتنی بر شواهد در نظر گرفته شده است. فلسفه مدل آپتایم که توسط جان کمپل توسعه داده شده، موید این موضوع است که شرکت های پیشرو دارنده ماشین آلات و مدیر ماشین آلات پیشرو برای تعالی در سطح الزامات، بر روی برنامه های استراتژیک و توسعه توانمندی های کارکنان و روابط پایدار با پیمانکاران به صورت جدی کار کرده اند و بر همین اساس توانسته اند به سطوح بالاتر و انتخاب های تعالی دست پیدا کنند.
مدیر ماشین آلات چگونه می تواند این زبان را در سازمان مستقر کند
برای بهبود مدیریت ماشینآلات و پیوستن به جمع سازمانهای پیشرو، میتوان در سطوح مختلف اقداماتی را برنامهریزی کرد. توسعه دانش و آگاهی با استفاده از مدل آپتایم از طریق برگزاری یک دوره اموزشی میتواند نقطه آغاز مسیر تحول باشد. همچنین اجرای یک ارزیابی توسط مشاور خبره میتواند تصویر شفافی از وضع موجود در مدیریت ماشین آلات شرکت ایجاد کند. مشاور خبره، بر اساس مقایسه سا مان با سازمانهای مشابه در صنعت و پس از برگزاری جلساتی با مدیران سازمان و مدیر ماشین آلات، میتواند تصویری از وضع مطلوب در برابرسازمان قرار داده و مسیر حرکت به سمت آن را در کنار متخصصین و مدیران کارفرما ترسیم نماید. نمونه هایی از تجربیات ماشین یار در این خصوص در اینجا مشاهده کنید.
متخصصین و مشاوران در واحد آموزش و واحد مشاوره شرکت ماشین یار، برای کمک به سازمان شما برای حرکت به سمت تحول در مدیریت ماشین آلات و خلق ارزش اقتصادی بیشتر آمادگی کامل دارند. همین حالا با ما تماس بگیرید و آغازگر این مسیر باشید.
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*