
گزارش برگزاری دوره عیب یابی و تعمیرات گیربکس بولدوزر XCMG
بولدوزرها به عنوان یکی از اساسیترین ماشینآلات در پروژههای عمرانی، راهسازی و معدنی، در سختترین شرایط کاری مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان، سیستم انتقال قدرت به عنوان قلب تپنده این غولهای فنی، نقش حیاتی در عملکرد و بهرهوری آنها ایفا میکند. خرابی این سیستم نه تنها موجب توقف پروژه میشود، بلکه هزینههای تعمیراتی سرسامآوری را به همراه دارد. دوره تخصصی "عیبیابی و تعمیر گیربکس بولدوزر XCMG" با هدف توانمندسازی پرسنل فنی یکی از معادن کشور در تیر ماه ۱۴۰۳ به مدت ۳ روز و به صورت ترکیبی از آموزش های کلاسی و کارگاهی برگزار شد. این دوره فشرده، به صورت ویژه به شناخت، عیبیابی و تعمیر گیربکس اتوماتیک خورشیدی و مبدل گشتاور (تورک کانورتور) در بولدوزرهای XCMG پرداخت.
آنچه در دوره عیب یابی و تعمیر گیربکس بولدوزر XCMG گذشت؟
این دوره با مرور مفاهیم پایه سیستمهای هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک آغاز شد. هنرجویان به درک روشنی از تفاوت این دو سیستم، به ویژه نقش مبدل گشتاور (Torque Converter) به عنوان یک سیستم هیدرودینامیک در انتقال نرم قدرت و افزایش گشتاور در شرایط بار زیاد رسیدند. تحلیل نمودارهای عملکردی تورک کانورتور از جمله نمودارهای گشتاور، بازدهی و پدیده ایست (Stall)، توانایی پیشبینی رفتار دستگاه در شرایط مختلف بار را در فراگیران تقویت کرد.
آشنایی با ساختار گیربکسهای خورشیدی (پلانتری) هسته مرکزی این دوره بود. شرکت کنندگان با اجزای اصلی این گیربکسها شامل دنده خورشیدی (Sun Gear)، دنده سیارهای (Planet Gear)، حامل سیارهای (Planet Carrier) و رینگ گیر (Ring Gear) به طور کامل آشنا شدند. سپس، با درک عملکرد کلاچهای هیدرولیکی چندمنظوره و نحوه ترکیب مجموعههای خورشیدی، منطق ایجاد چهار سرعت در جلو و چهار سرعت در عقب در گیربکس بولدوزر XCMG به صورت شماتیک و عملی تحلیل شد.
بخش عملی و کارگاهی دوره، نقطه اوج یادگیری برای شرکتکنندگان بود. در این بخش، فرآیند شناسایی و رفع عیب گیربکس بلدوزر XCMG تحت نظارت مدرس انجام شد. هنرجویان به صورت عینی با اجزای داخلی از جمله شفتهای ورودی و خروجی، مجموعههای خورشیدی چهارگانه، سیلندرها و پیستونهای کلاچهای هیدرولیکی، صفحههای فولادی و اصطکاکی، فنرهای برگرداننده و مسیرهای پیچیده روغن آشنا شدند. تشریح نحوه عملکرد کلاچ چرخان (Rotating Clutch) و چگونگی درگیری و آزاد شدن آن توسط فشار روغن، درک هنرجویان از دینامیک داخلی گیربکس را به سطح جدیدی ارتقا داد.
آموزش عیبیابی سیستماتیک بر اساس کدهای خطا و مستندات فنی کمپانی سازنده از دیگر بخشهای کلیدی دوره بود. عیوبی نظیر لغزش دنده، تعویض دنده با ضربه، گرم شدن بیش از حد روغن و عدم حرکت در یک یا چند دنده مورد بررسی قرار گرفت و روشهای منطقی ردیابی ریشه این مشکلات، از بررسی پمپ انتقال (Transmission Pump) و فشارهای هیدرولیک گرفته تا بازبینی کلاچها و مجموعههای خورشیدی آموزش داده شد.
مدارهای هیدرولیک کنترلی شامل شیرهای تنظیم فشار، شیرهای کنترل جهت و شیرهای پروپرشنال نیز به منظور تکمیل دانش هنرجویان تشریح شد. درک این مدارها، توانایی آنان را در تشخیص مشکلات مربوط به سیستم کنترل هیدرولیک و تعمیر بلوک شیرهای کنترل (Control Valve Block) افزایش داد.
ویژگیهای متمایز دوره:
- آموزش کاملاً پروژهمحور و عملی: آموزش عملی در حضور اجزا و قطعات گیربکس بلدوزر XCMG
- تحلیل نقشه ها و مستندات فنی: توانمندسازی فراگیران برای استفاده از مستندات سازنده در حین عیبیابی.
- بررسی نکات مونتاژ و دمونتاژ: یادگیری اصولی ترتیب باز و بسته کردن قطعات
- تأکید بر عیبیابی منطقی: آموزش روش "حذف سیستماتیک" برای یافتن قطعه یا بخش معیوب بدون تعمیرات غیرضروری.
- اشتراکگذاری تجربیات عملی مدرس: انتقال راهکارها و ترفندهای تعمیراتی که حاصل سالها تجربه مستقیم در تعمیرات ماشینآلات XCMG است.
گالری تصاویر دوره عیب یابی و تعمیر گیربکس بولدوزر XCMG
در این دوره فشرده و تخصصی سعی گردید تا با اتکا به منابع معتبر و تجربه خبرگانی، تکنسین های فنی کارفرما در زمینه شناسایی عیوب گیربکس های بلدوزر XCMG و رفع ایراد اصولی توانمند گردند. برگزاری چنین دورههای کاربردی و متمرکزی، گامی اساسی در راستای خوداتکایی فنی و ارتقای راندمان کاری در صنعت ماشینآلات سنگین کشور است. برای اطلاع از جزئیات دوره های آموزشی در حوزه عیبیابی و تعمیرات ماشینآلات سنگین، از طریق صفحه دورههای آموزشی با ما در ارتباط باشید.


دیدگاه خود را بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ستارهدار الزامی هستند.