Image

سبد خرید ( 0 )

مجموع بدون تخفیف
0 تومان
برو به سبد خرید پرداخت

ما هستیم چون یادگیری یکی از ارکان زندگی کاری و شخصی هر فرد و هر سازمانی است. خصوصاً در دنیای پیچیده امروز که تغییرات به سرعت و با شدت بیشتر از گذشته روی می‌دهند. لزوم حفظ و توسعه روحیه یادگیرندگی بیش از گذشته ملموس شده است. در چنین زمانه‌ای، ماشین‌یار با درک اهمیت موضوع یادگیری و توسعه، فلسفه وجودی خود را بر همین اصل قرار داده است. تیم ماشین یار، فلسفه یادگیری را چه برای خود و چه برای مشتری و مخاطب در اولویت قرار می دهد.

بخش قابل توجهی از سرمایه سازمان‏‌های تجهیزمحور معدنی، عمرانی و راهسازی در قالب ماشین آلات سنگین در پروژه‏‌ها مشغول به کار هستند. تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین بیشترین سهم را در مدل هزینه‏ای این سازمان‏ها به خود اختصاص می‏دهد. نیروی انسانی، ابزارآلات، قطعات یدکی و استانداردهای کاری برنامه‏ریزی و زمان‏بندی از مهم‏ترین ارکان اجرای فرآیند نت در این سازمان‏ها محسوب می‏گردد. هزینه‏های سرسام‏آور هر کدام از این اجزاء وقتی به هزینه‌‏ی فرصت‏‌های از دست‏رفته تحت تاثیر خرابی‏‌های ناگهانی اضافه می‏شود، اسباب نارضایتی مدیران سازمان و تضعیف عملکرد اقتصادی آن­ها را فراهم می‌‏آورد. در چنین شرایطی سازمان‏های خدمت‏رسان که دسترسی بهتری به نیروی انسانی آموزش دیده، ابزارآلات و دانش تخصصی حوزه نت دارند، با تکیه بر اقتصاد مقیاس (Economies of Scale) به عنوان گزینه‏ی اصلی برای برون سپاری خدمات فنی مطرح می‏شوند .

امور فنی نگهداری و تعمیرات در 5 سطح قابل اجرا می باشند. سطح اول شامل بازدید های روزانه توسط اپراتور، سطح دوم شامل اجرای سرویس های دوره ای توسط سرویس کار، سطح سوم مربوط به تعمیرات جزئی و بازوبست شیلنگ ها، سطح چهارم تعمیرات و تعویض قطعات عمومی اجزاء و در نهایت سطح پنجم مربوط به بازسازی و انجام تعمیرات اساسی در ماشین آلات می-گردد. افراد و سازمان های دارنده ماشین آلات از گذشته تا کنون، در برخی از این سطوح از خدمات پیمانکاران استفاده می کنند. .

آموزش

مدیریت نگهداری و تعمیرات ماشین آلات

مدیریت تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین راهسازی و عمرانی امری دشوار است. افراد مسئول در این زمینه عموماً در معرض تصمیمات پیچیده فنی و اقتصادی قرار می‏گیرند. مسائلی از جمله تامین و تعمیرات و نگهداری ماشین آلات، بازسازی و اورهال، بهره‏وری ماشین آلات، محاسبه نرخ اجاره داخلی، دسترس‏پذیری و قابلیت اطمینان، جایگزینی و بازیافت تجهیزات و ماشین آلات از جمله دغدغه‏‌های روزمره این متخصصین است

سازمان های بزرگ در حوزه معدنی، عمرانی و راهسازی امروزه با پدیده “تعمیرات و نگهداری در کلاس جهانی” مواجه هستند. این عبارت به معنی داشتن سیاست های اصولی به عنوان پشتوان‌ه ای برای عملیات روزانه با بهترین کیفیت در هر دو بخش مدیریت و اجرا می‏باشد

خدمات -سرویس و نگهداری

رویکردهای نوین به مدیریت نت

برای اندازه گیری اثربخشی برنامه تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین دو شاخص اصلی برای سنجش کیفیت مورد استفاده قرار می‏گیرد:

  • دسترس پذیری مکانیکی (Mechanical Availability)
  • قابلیت اطمینان (Reliability)

نظریه های علمی حول موضوع مدیریت تعمیرات و نگهداری ماشین آلات با محوریت رویه ها، اهداف و مزایا توسعه داده شده است. به عنوان مثال می دانیم که بیشترین بهره‏وری یک تجهیز معدنی به سه عامل اصلی بستگی دارد: طراحی اولیه تجهیز، موقعیت و شرایط کاربرد تجهیز و درنهایت نگهداری و تعمیرات آن در طول چرخه عمر. تمامی این عوامل را می توان تا حدودی کنترل کرد، اما میزان کنترل پذیری برخی از این عوامل بیشتر از سایرین است. اگرچه به‌ واسطه شرایط کاری سخت و میزان وابستگی سود اقتصادی به عملکرد ماشین آلات، صنایع معدنی بیشترین تاثیر را از این اصول می برند، اما همین ایده در تعمیرات و نگهداری ماشین آلات دیگر نیز قابل استفاده است.

ابزارهای متنوعی در بخش‏های مختلف، به کمک سیستم تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین در صنایع مختلف راهسازی، عمرانی و معدنی می‏آیند. بر اساس تجربیات، عملکردهای مختلفی در چارچوب سیستم نگهداری و تعمیرات تعریف می شود، برخی از این عملکردها عبارتند از:

یک سیستم مدیریت تعمیرات و نگهداری، به‏‌خوبی از این عملکردها برای افزایش شاخص‏‌های دسترس‌‏پذیری و قابلیت اطمینان بهره می‏برد.

repair-machine

با خدمات فنی ماشین‌یار بیشتر آشنا شوید:

عیب یابی و تعمیرات تخصصی در زمینه های هیدرولیک، برق و الکترونیک، سیستم های انتقال قدرت، موتور و شاسی

بازسازی کلی ماشین آلات و اجزاء

پیمانکاری سرویس، نگهداری و تعمیرات انواع ماشین آلات

 

تغییر نگرش به موضوع تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین، یک الزام و نه یک انتخاب!

جست و جوی مداوم برای بهره‌‏وری و کسب مزیت رقابتی در دنیای امروز صنعت حتی بیش از پیش چالش برانگیز شده است. بازار خدمات عمرانی و معدنی هم از این قاعده مستثنی نیست. صاحبان این صنایع باید به‏صورت مداوم فرآیندهای کاری خود را توسعه داده، بازتعریف کرده و مدرن کنند. امروزه ماشین آلات سنگین در شرایط کاری سخت‏تر از گذشته به کار گرفته می‏شوند. تولیدکنندگان این تجهیزات به این نیازها از طریق بازطراحی و استفاده مستمر از تکنولوژی روز پاسخ می‏دهند. در چنین شرایطی بهره‏وری، عملیات و کنترل ماشین آلات سنگین بهتر شده است. در چنین شرایطی آموزش مداوم پرسنل تعمیرات و نگهداری ماشین آلات برای مسلط شدن به مقتضیات جدید بار مالی قابل توجهی به سازمان‏‌ها تحمیل می کند.

در محیطی رقابتی که ماشین الات سنگین با تکنولوژی بالاتر وارد آن شده، ضروری است که روش‏‌های روزآمد برای اجرای برنامه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات در دست وجود داشته باشد. عبارتی که تحت عنوان “تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین در کلاس جهانی” قبلاً هم مطرح شد، برای غلبه برای هزینه بهره‏وری پایین مورد استفاده قرار می‏گیرد و ماشین آلات را در خدمت تولید سازمان قرار می‏دهد. سازمان عمرانی و معدنی امروزی در مسیر تعالی سیستم تعمیرات و نگهداری ماشین آلات سنگین به برنامه و اهداف مشخص در حوزه‏‌های زیر نیازمند است:

انواع خرابی مکانیکی (Mechanical Failure) در ماشین آلات سنگین

سه مجموعه دلیل اصلی برای خرابی مکانیکال می توان قائل بود:

در شرایط حرارتی نامساعد، برخی قطعات دچار خرابی می‏شوند و باعث از کارافتادگی تجهیز می‏شوند. تغییرات دمای با دامنه زیاد مثلاً هنگام روشن کردن دستگاه در دمای بسیار پایین و در زمان گرم شدن یکی از این شرایط است. نمونه دیگر از این خرابی زمانی است که موتور دستگاه در دمایی بالاتر از سطح مجاز به عملکرد خود ادامه می‏دهد. اغلب این خرابی‏ها قابل پیشگیری هستند.

این نوع خرابی عموماً به سادگی قابل تشخیص است. با استفاده از تعویض به موقع اقلام و موارد مصرفی تجهیز تا حد زیادی می توان سیستم تعمیرات و نگهداری ماشین آلات را برای مقابله با این انواع خرابی آماده نمود. روانکار اجزاء متحرک و چرخان مانند شفت ها، اکسل ها، پین و بوش ها و همچنین انجام تنظیمات صحیح مانند شیم‏گیری در مورد اجزاء با لقی مجاز از جمله روش‏‌های رایج برای پیشگیری از این انواع خرابی محسوب می‏شوند. شکست مکانیکی عمدتاً تحت تاثیر انبساط بیش از حد، ارتعاش زیاد، ضربه، برخورد و کاربری غیز اصولی اپراتور اتفاق می‏افتد.

این نوع از خرابی به لحاظ قابلیت شناسایی و پیشگیری از دو نوع پیشین دشوارتر است. زمان و شرایط بروز این نوع از خرابی به‏صورت دقیق قابل شناسایی نیست. اکثر خرابی‏‌های نامنظم در ماشین آلات سنگین تحت تاثیر شرایطی مانند بار بیش از حد بر روی سیستم‌‏های هیدرولیکی و الکترونیکی اتفاق می‏‌افتد. ایرادات سخت‏افزاری و نرم‏افزاری هم ممکن است به عملکرد نآدرست قطعات منجر شوند که در این مواقع استفاده از سیستم‏‌های عیب‏‌یابی کامپیوتری و اتصال به کنترل‏‌کننده مرکزی دستگاه می‏تواند تا حدی از گسترش خرابی جلوگیری کند.

البته باید در نظر داشت که این دسته‏‌بندی تنها یک جنبه کلی دارد. از جنبه دیگر می‏توان عیوب را با توجه به سیستم‏های کاری ماشین آلات تقسیم‏‌بندی نمود. خرابی‏‌ها می‏توانند در سیستم‏‌های کاری ماشین آلات راهسازی و معدنی، نظیر سیستم تجهیزات هیدرولیکی مانند انواع پمپ‏ها، عملگرها، شیرهای هیدرولیکی با تجریک مکانیکی، برقی و الکترونیکی و اجزاء جانبی سیستم هیدرولیک مانند آکومولاتورها اتفاق بیافتند. سیستم برق و الکترونیک تجهیزات که امروزه یکی از اولویت‏‌ها در تعمیرات و نگهداری ماشین آلات روزآمد محسوب می‏شوند خرابی‏‌های متنوعی دارند که رفع آنها نیازمند دانش و مهارت الکترونیک پیشرفته می‏باشد. موتور دیزل به عنوان قلب محرک بسیاری از ماشین آلات سنگین، خود دنیایی از عیوب احتمالی است که شناسایی ریشه ها و پیشگیری از بروز آن نیازمند دانش و مهارت بالای تکنسین‏ها می‏باشد. در پایان نیز اجزاء دیگری مانند اجزاء کارساز و سیستم‏‌های انتقال قدرت در ماشین آلات دچار خرابی‏های متنوع مکانیکی و برقی می‏شوند که گرچه می‏توان با نگهداری صحیح زمان وقوع آن‏ها را به تعویق انداخت اما در نهایت همواره موارد زیادی از این انواع خرابی نیز در ناوگان ماشین آلات مشاهده می‏شوند.

چگونه می‏توان از خرابی‏‌ها در ماشین آلات جلوگیری کرد و هزینه خواب را کاهش داد؟

کلید اصلی موفقیت یک سازمان تجهیزمحور عمرانی و معدنی در قبلیت ماشین آلات سنگین بکارگرفته شده است. اگرچه مسائل متنوع بسیاری برای حفظ بهره‏‌وری در زنجیره عملیات تاثیر دارد اما تعداد کمی از این مسائل هستند که می‏توانند مانند خرابی ناگهانی این زنجیره را برای مدتی به طور کامل متوقف کنند. به همین دلیل است که در چنین سازمان‏هایی معمولا سلامت و کارایی ماشین آلات یکی از گلوگاه‏‌های اصلی تولید شناسایی می‏شود. مثلاً در یک سایت معدن روباز مس، خرابی شاول یا بیل مکانیکی می‏توانند تا ۲۰ دستگاه دامپتراک را همراه با خود از خط استفاده خارج کند. این مسئله چندین اپراتور را هم از کار می‏اندازد و از هر دو منظر زمان یو مالی هزینه‏های گزافی را به سازمان تحمیل می‏کند.

تعمیرات و مدیریت زمان خواب، کابوسی که می‏تواند به یک رویا تبدیل شود!

با تمام تلاش‏هایی که برای جلوگیری از خرابی پیش‏‌بینی نشده صورت می‏گیرد، برای هر مدیر ماشین آلات بدیهی است که نمی‏توان این خرابی‏ها را در یک سایت عمرانی، معدنی و یا راهسازی به صفر رساند. هنوز هم در بسیاری از ماشین آلات رویه کار تا خرابی (Run to Failure) بهینه‏‌ترین رویه محسوب می‏شود. در این موارد توان فنی پرسنل تعمیرات، استانداردهای کاری و برنامه کار (Job Plan) در کنار دسترسی به قطعات یدکی با هزینه و زمان بصرفه از جمله عوامل کلیدی برای کاهش زمان خواب و اجرای صحیح فرآیند تعمیرات محسوب می‏گردد.

با تکیه بر پرسنل متعهد و آموزش دیده، تعمیرگاه مجهز، ابزارآلات عمومی و اختصاصی و خودروهای ماموریتی آماده پاسخگویی به نیازهای فنی مشتریان محترم در قالب خدمات فنی زیر هستیم:

 

Our Services Title Image