5 فناوری بیل مکانیکی که باید آنها را بشناسید
در طول یک دهه گذشته، فناوری به طور مداوم در حال ارتقاء عملکرد بیلهای مکانیکی بوده است. در چند سال اخیر نیز، تقاضای کاربران برای برخی ویژگیهای خاص افزایش قابل توجهی داشته است.
ما با تولیدکنندگان مطرح این حوزه گفتگو کردهایم تا نظر آنها را درباره نوآوریهایی بدانیم که به شرکتها کمک میکنند بهترین عملکرد ممکن را در ازای سرمایهگذاری داشته باشند. فناوریهایی که به اپراتورهای بیل مکانیکی اجازه میدهند:
- سریعتر عملیات خاکبرداری و تسطیح را انجام دهند
- حدس و گمان را حذف کنند
- مصرف سوخت را کاهش دهند
- راحتی اپراتور را افزایش دهند
- امنیت را بهبود ببخشند
- بیایید شروع کنیم.
1. دستیابی به تسطیح دقیق در زمان کمتر:
رایان نیل، متخصص بازار و کارشناس محصول بیلهای مکانیکی بزرگ در کاترپیلار، میگوید سیستم کنترل دوبعدی تسطیح، نقطه عطفی در این صنعت بوده است. اپراتور به سادگی عمق و شیب هدف را انتخاب می کند. سپس حسگرها و پردازندههای تعبیهشده، راهنماییهای لحظهای در مورد فاصله تا محل تسطیح را ارائه میدهند. این کار باعث میشود دیگر نیازی به پیاده شدن مداوم از کابین برای تنظیم میخها و لیزر نباشد، فرآیندی که اغلب بهرهوری اپراتور را به نصف کاهش می دهد.
متیو مکلین، مدیر تولید محصولات GPE در ولوو میگوید که در دو سال گذشته، علاقه به سیستمهای دوبعدی تسطیح به شدت افزایش یافته است. در ابتدا، این تقاضا بیشتر ناشی از تمایل شرکتهای پیمانکاری برای صرفهجویی در زمان بود. اما در حال حاضر، تمرکز بیش از هر چیز روی چالش یافتن کارگران ماهر در کل این صنعت است.
2. خاکبرداری و تسطیح نیمهخودکار
نیل از شرکت کاترپیلار بیان میکند: «پس از فناوری کنترل دوبعدی تسطیح، شاهد افزوده شدن قابلیتهای خودکار مانند Cat Grade Assist بودهایم.» سیستم Grade Assist با استفاده از حسگرهای موقعیتیاب دستگاه و تعیین عمق و شیب توسط اپراتور، امکان خاکبرداری با یک اهرم را فراهم میکند.
ولوو سیستم مشابه خود را (Active Control) مینامد و آن را به عنوان آپشن استاندارد روی پنج مدل بیل مکانیکی EC220E، ECR235E، EC250E، EC300E و ECR355E ارائه می دهد. مکلین توضیح میدهد: «در این سیستم، کنترلها الکتریکی-هیدرولیکی شدهاند؛ زیرا جویاستیکها اکنون مستقیماً با کامپیوترها، شیر و پمپ ارتباط برقرار میکنند. هنگامی که (Active Control) روشن میشود، به محض رسیدن به فاصله حدود 10 سانتیمتری از محل تسطیح، کافی است اهرم بازوی اصلی را به سمت بالا بکشید و کامپیوتر به شما در خاکبرداری کمک خواهد کرد.
در سطح پایه، سیستم (Active Control) از حفر بیش از حد توسط اپراتورها جلوگیری میکند. همچنین امکان تنظیم زاویه باکت و حتی کنترل (اتصال چرخان) نیز فراهم میشود. اپراتورها میتوانند به سیستم اجازه دهند تا فرآیند شیبدهی نهایی را کنترل کند و همچنین می توانند مشخص کنند که آیا نیاز به دستیابی به تسطیح دقیقتر یا معمولی دارند. علاوه بر این، قابلیتهایی مانند کنترل چرخش و سیستم محدودکننده چرخش، به اپراتورها کمک میکند حین عملیات حفاری و بارگیری، بهرهوری بیشتری داشته باشند و در عین حال از برخورد با موانع جانبی اجتناب کنند.
3. محاسبه وزن مواد
نیل از کاترپیلار به یک فناوری دیگر اشاره میکند که در سالهای اخیر در بیلهای مکانیکی به کار گرفته شده و نقطه عطفی در این صنعت محسوب میشود. Cat Payload با استفاده از دادههای فشار سیلندر و حسگرهای دستگاه، به طور مداوم وزن مواد را در حین کار محاسبه میکند.
نیل میگوید: «هدف این فناوری نه تنها جلوگیری از بارگیری بیش از حد کامیونها، بلکه جلوگیری از بارگیری کمتر از حد مجاز نیز است. اگر پیمانکار نگران ترازو باشد، احتمالاً چند تن کمتر از ظرفیت مجاز کامیون را بارگیری میکند. این امر به نوبه خود به کامیونهای بیشتر و در نتیجه هزینههای اضافی منجر خواهد شد.»
نیل به بازدید اخیر خود از یک پیمانکار در منطقه بوستون اشاره میکند. این پیمانکار از بیل مکانیکی Cat 395 برای حفر یک فونداسیون عظیم استفاده میکرد. نیل میگوید: «پیمانکار از سیستمهای کنترل دوبعدی تسطیح و Payload به طور همزمان استفاده میکرد، دقیقاً همانطور که ما برای استفاده از آنها در نظر گرفتهایم. پیمانکار گفت که 136 کامیون را بارگیری کرده و در همه آنها به دقت 2 درصد دست یافته است. این موضوع واقعاً شگفتانگیز بود.»
4. تولید بیشتر، مصرف سوخت کمتر
با استفاده از تجهیزات و فناوریهای مناسب، افزایش بهرهوری میتواند به کاهش هزینههای سوخت نیز منجر شود. بیلهای مکانیکی Doosan دارای دو نوآوری هستند که میتوانند مصرف سوخت دستگاه را کاهش دهند.
سیستم D-ECOPOWER که به عنوان آپشن در برخی مدلها ارائه میشود، دارای یک پمپ با کنترل الکترونیکی، یک شیر کنترل اصلی با مرکز بسته و 9 حسگر است که به طور الکترونیکی مقدار دقیق روغن هیدرولیک مورد نیاز برای انجام یک کار را تشخیص و کنترل میکنند.
آرون کلینگارتنر، مدیر بازاریابی محصول و نمایندگی Doosan Infracore North America میگوید: «به جای اینکه دائماً مقدار ثابتی روغن به سیستم تزریق شود، دقیقاً مقدار مورد نیاز روغن اندازهگیری میشود. نیازهای خروجی سیستم هیدرولیک با قدرت اسب بخار موتور بهینهسازی میشوند. کارایی حاصله مصرف سوخت را کاهش داده و بهرهوری را به طور قابل توجهی بهبود میبخشد. »
نوآوری دوم Doosan، سیستم Smart Power Control است. این فناوری که توسط ECU (واحد کنترل موتور) کنترل میشود، از طریق دو سیستم، کنترل سرعت متغیر و کنترل گشتاور پمپ برای افزایش راندمان و حفظ بهرهوری با یکدیگر همکاری میکنند. کلینگارتنر میگوید: «سیستم Smart Power Control میتواند تا 5 تا 7 درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کند.»
5. سیستمهای دوربین پیشرفته
دوربینها نیز در حال ارتقای سطح بهرهوری و ایمنی بیلهای مکانیکی هستند. به عنوان مثال، بیلهای مکانیکی کاترپیلار به طور استاندارد با دو دوربین، یکی در سمت راست و دیگری در عقب ارائه میشوند. همچنین سیستم چهار دوربینی برای پیمانکارانی که میخواهند دید 360 درجه به اطراف بیل مکانیکی داشته باشند، به عنوان آپشن در دسترس است.
کلینگارتنر از Doosan میگوید که درطول پنج سال گذشته، نوآوریهای تکنولوژیکی در زمینه دوربینها سرعت چشمگیری گرفته است. Doosan یک دوربین دید عقب استاندارد و یک دوربین جانبی اختیاری ارائه میدهد. اپراتورها میتوانند تصویر یکی یا هر دو دوربین را به طور همزمان (در کنار هم) روی صفحه LCD داخل کابین مشاهده کنند.
کلینگارتنر میگوید: «Doosan در نمایشگاه CONEXPO-CON/AGG 2020، جدیدترین سیستم دوربین خود را به نام سیستم نظارت دیدهبان (AVM) معرفی کرد که به اپراتورها دید 360 درجه از محیط اطرافشان را ارائه میدهد. پنج نمای منحصر به فرد از طریق مانیتور جداگانه AVM قابل مشاهده هستند: نمای بالا، نمای عقب، نمای بالا-راست، نمای گوشه عقب و نمای سهبعدی.»
متیو مکلین از ولوو نیز اذعان میکند که سیستمهای دوربین پیشرفت چشمگیری داشتهاند. این شرکت بیش از یک دهه پیش شروع به اضافه کردن دوربینهای دنده عقب کرد. در سال 2020، سیستم Volvo Smart View توسعه یافت و از آن زمان به عنوان آپشن استاندارد در بیلهای مکانیکی عمومی ولوو (EC140 و بزرگتر) ارائه شده است.
مکلین میگوید: «این سیستم اکنون یک نمای "چشم پرنده" ارائه میدهد. بسته به اندازه بیل مکانیکی، شما سه یا چهار دوربین دارید. تصاویر روی مانیتور داخل کابین کنار هم قرار میگیرند.»
مکلین همچنین میگوید: «در حال حاضر، این صنعت در حال کار بر روی سیستم دوربینی است که اپراتور را در زمان تشخیص حرکتهای خاص، آگاه میکند. علاوه بر این، احتمالاً در آینده شاهد استفاده بیشتر از فناوریهایی مانند کنترل 3D تسطیح، کنترل از راه دور و حتی سطوحی از عملیات خودکار در بیلهای مکانیکی خواهیم بود. با این حال، در حال حاضر، پیمانکاران ساختمانی بیشتر از فناوریهای نوآورانهای که سالها در دسترس بوده و به طور مداوم در حال ارتقا هستند، استفاده میکنند.»
نتیجهگیری
همانطور که مشاهده کردید، فناوریهای جدید و نوآورانهای در صنعت بیلهای مکانیکی در حال ظهور هستند که میتوانند به طور قابل توجهی بر بهرهوری، ایمنی و راندمان این ماشینهای قدرتمند تأثیر بگذارند. پیمانکاران و اپراتورهای بیل مکانیکی با آگاهی از این فناوریها و انتخاب و استفاده از آنها میتوانند به طور چشمگیری عملکرد خود را ارتقا داده و در نهایت سودآوری خود را افزایش دهند.
همچنین پیشنهاد میشود >> تراکتور هوشمند AT450X
در صورت تمایل پاسخ دهید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند*